Siirry pääsisältöön

Tavoitteenani opintoihin hakeutuessani konsultoiva ammatillinen erityisopettaja


Prosessi 1. koulutukseen hakeminen, näin kirjoitin.

Ammatillinen Erityisopettajakoulutus
Yhteishaku 2013


Pauliina Ruhanen
Freelancer tanssinopettaja, kouluttaja, tanssitaiteilija
Sivutoiminen tuntiopettaja, kouluttaja

Erityisopetuksen työtehtäväni tällä hetkellä:
Toimin freelancer tanssinopettajana ja kouluttajana niin vammaisten kuin ei vammaisten taideopetuksessa sekä kolmannen sektorin yhdistystoiminnassa. Työtapanani kehollisessa ilmaisussa ja tanssinopetuksessa on ”tanssi kuuluu kaikille”, periaatteella. Tästä johdannaisena tunti rakenteeni koostuu sellaisesta ajattelusta ja toiminnasta jossa osallistuminen on kaikille mahdollista ja esteetöntä. Integraation ja inkluusion mahdollistaminen työssäni ja koulutuksessa on kiinnostukseni kohteena toiminnallisessa taidepedagogiikassa.

Erityisopetuksen tila ja tarve työpaikassani. Nimeä tärkeimpiä kehittämistarpeita oppilaitoksessasi.

Lähestyn erityisopetuksen tilaa ja tarvetta useamman työnantajan sivutoimisena tuntiopettajana toimimisen näkökulmasta, freelancerina.
Uudenlaisille toiminnallisille menetelmille, oppimisympäristöille, moniammatilliselle yhteistyölle sekä työyhteisöjen kehittämiselle ja kehittymiselle on tilausta ammatillisen erityisopetuksen asiantuntijan tehtävissä nyt ja tulevaisuudessa.

Ammatillisen erityisopettajan koulutus täydentää omaa ammatillista erityisasiantuntijuuttani ja mahdollistaa täten tulevaisuudessa paremman työllistymisen sekä verkostoyhteistyön niin koti- kuin ulkomaillakin.
Toivon pystyväni toteuttamaan erilaisia kehityshankkeita sekä koulutusyhteistyötä oppilaitosten ja yhdistysten kanssa jo opintojeni aikana. Innovatiiviset uudet toimintamallit ja kehittämistehtävät ovat olleet osana työtäni myös sivutoimisena opettajana sekä erilaisissa kehittämisprojekteissa. Toivon voivani kehittää koulutuksen aikana omaa erityisasiantuntijuuttani, joka tarjoaisi paremmin ammattitaitoani vastaavia työtehtäviä tulevaisuudessa.

Henkilökohtaiset , yhteiskunnalliset ja freelancer kentän kehittymistarpeet:

-          verkostoituminen
-          moniammatillinen yhteistyö
-          ammatillinen erityisasiantuntijuus erityispedagogisesta lähestymistavasta
-          muutos-ohjaaminen / esteetön ohjaaminen / asenne ohjaaminen
-          kansainvälinen yhteistyö
-          yhteistyö kolmannen sektorin toimijoiden kanssa
-          tasa-arvoisten ja yhdenvertaisten koulutus mahdollisuuksien tarjoaminen kaikille vammaan tai vammattomuuteen katsomatta elinikäisen oppimisen periaatteella

-          yritys- ja työelämäyhteistyö


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Prosessi 3.

Summer School Jmk kesä 2013 Vauhtia, toivoa alkaviin opintoihin. innovaatiota, erityisyyttä vai kansainvälisyyttä...vai mitä ihmettä...Innovatatioita joiden takana ovat arvot.. Ainakin liikettä! Tajunnanvirtaa ja muistijälkiä kesästä Mitä tuo mystinen luovuus ja oppiminen ovat? Oppimista vuorovaikutuksessa, luottamuksessa ja läsnäolossa – sitäkö aikuisen oppiminen on? Olemmeko me sittenkin kaikki taiteilijoita, vai onko luovuus vain luonnollista kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, kun on tilaa ja aikaa löytää oma aito itsensä? Kohdata ja aidosti välittää. Vai olisko luovuus jokin neurologinen oikku joka tekee meistä erilaisia ja erityisiä. Ei, kyllä luovuus on mielestäni juurikin kaikkea tätä, mutta mistä perspektiivistä sitä haluan lähestyä. Ammatillisen erityisopettajan perspektiivistä, kuinka liikuttaa opettajaruumiita siten, että kehon viisaus alkaisi ilmaisemaan itseään, tai ainakin siten että ammatillinen erityisopettaja tunnistaisi tämän liikkeen ohjatessaa opiskelija

Performanssipedagogiikkaa uudistavalla taiteen, tieteen ja filosofian ruumiillisella twistillä

PEDAGOGINEN PERFORMANSSI TANSSITAITEILIJANA UUTTA TYÖTÄ MUOTOILLEN  ARJEN KOREOGRAFINA Taiteen tekijänä ja kehittäjänä sekä uuden työn muotoilijana, olen kehittänyt MoWeArt (Movement, We/llness, Art) performanssipedagogiikkaa transformatiivisen oppimisen näkökulmasta aina 2000-luvun alusta. Transformatiivisella oppimisella tavoitellaan syvempää muutosta ihmisen (tässä tapauksessa opettajan) ymmärryksestä ajattelusta, tunteista ja toiminnasta. Olemme vääjäämättä tulleet kohtaan, jossa vanhat käytänteet ja toimintatavat eivät riitä. MoWeArt -konseptin työskentelyssä parhaimmillaan, performanssi toimii oman ja yhteisen työn tutkimisen tapana - tulevaisuus liikkeenä . Siinä kuvitellaan aktiivisesti toisenlaisia tulevaisuuksia sekä kehitetään tulevaisuusajattelun taitoja, "luovuuslihaksia". Voidaan puhua jopa luovuusloikasta (Aromaa, Lappi 2022). Pedagoginen performanssi on työkalu dialogin ja yhteisen ymmärryksen rakentamiselle , joita pidän aina ruumiillisena prosessina.