Prosessi 2.
Taidepedagogisesta konseptista konsultoivan ammatillisen
erityisopettajan rooliin
- opettaja performanssitaiteilijana
- opettaja kokonaisvaltaisena liikuttajana aikuisen oppimisprosesissa
- opettaja moninaisissa ammatti-identiteeteissä ja rooleissa riipuen opetettavasta asiayhteydestä
- opettaja muuntojoustavissa oppimisympäristöissä / arjen koreografiat
- opettaja muuntojoustavissa oppimisympäristöissä / arjen koreografiat
Mikä on työkonseptini ja
kuinka se soveltuu ammatillisen konsultoivan erityisopettajan tulevaisuuden
kehittämistyökaluksi
MoWeArt
- Liikkumisen taidetta esteettömästi, perustuu vuorovaikutteiseen
koulutusfilosofiaan, joka pohjaa vahvasti dialogisuuteen ja kokemukselliseen
kriittisesti omaa työtä tutkivaan tapaan oppia.
Taidepedagogisessa konseptissa hyödynnetään eri kehontekniikoita (avoimet ja suljetus tekniikat, Jaana Parviainen), liike
improvisaatiota (avointa ja suljettua, Pauliina Lappi) sekä saatetaan teoria kohtaamaan käytäntö. Konseptin tavoitteena
on antaa osallistujille työkaluja integroitujen ryhmien taidepedagogiseen työskentelyyn.
Tavoitteena on luoda asennetta esteettömyyden kohtaamiseen niin
yhteiskunnallisista, taidepedagogisesta kuin taiteen tekemisen ja
kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lähestymistavoista käsin. Näenkin
strukturoidulla luovuudella tulevaisuudessa paljon annettavaa ammatillisen
erityisopetuksen parissa. Tällöin uudenlainen asenne, ymmärrys sekä
toimintatavat kehollisuuden merkityksestä opettajan työssä asettuvat
uudenlaiseen tarkasteluun. Muuntojoustavat oppimisympäristöt ruumiillisuuden näkökulmasta löytävät hengittävät metodinsa. Muuntojoustavat oppimisympäristöt ja niiden lähtökohdat pohjautuvat fyysiseen, psyykkinen, sosiaaliseen sekä kulttuuriseen esteettömyyteen.
Miten konsepti on syntynyt
MoWeArt
ajattelu ja Liikkumisen taidetta esteettömästi konsepti on syntynyt
yhteiskunnan muuttuneista tarpeista kohdata taidetta, pedagogiikkaa ja
koulutusta kokonaisvaltaisesti. Liikkumisen taidetta esteettömästi on
uudenlainen toimintatapa pedagogiikan, elämänmittaisen oppimisen tai
transformatiivisen oppimisen sekä hyvinvoinnin näkökulmasta. Siinä kokonaiset
merkitysperspektiivit (Mezirow) saattavat asettua uudenlaiseen kriittiseen tarkasteluun.
Konsepti pohjautuu moniammatilliseen, poikkitaiteelliseen sekä monitieteiseen
lähestymistapaan. Sisältö konseptille on löytänyt käyttöteoriansa
aikuiskoulutuksen, taidetanssin, psykoterapian, oppimisteorioiden,
voimaantumisteorian sekä mm. Alito Alessin DanceAbility menetelmän
viitekehyksestä ja sen kriittisestä peilaamisesta suomalaiseen kulttuuriin sovellettavaksi. Ymmärrystäni ovat avartaneet myös joogan ja erityispedagogiikan tarjoamat työkalut. Yksinkertaisesti ilmaistuna oma kokemukseni ja sen reflektoiminen sekä kriittinen tatkakstelu ovat tuottaneet konseptini. Menetelmäkö minä itse?
Työni lähtökohdat
MoWeArt
työssäni lähestyn vuorovaikutteista tanssia koulutuksellisista
yhteiskunnallisista, taidepoliittisista sekä kulttuurisista lähtökohdista
käsin. MoWeArt työskentelyssä työtäni
ohjaavat koulutuksellisen otteen yhdistäminen taidetyöskentelyyn, luovaan ja
toiminnalliseen työotteeseen sekä kehollisuuden merkitykseen erityisopettajan ammatti-identiteettiä sekä ammatillista kasvua tuettaessa aidossa integroidussa
yhteisössä. Koulutuksen punaisena lankana on jokaisen osallistujan oman luovan oppimisprosessin
kokemuksellinen toteuttaminen osaamista jakaen sekä uutta ymmärrystä ja
toimintaa yhteisöllisesti rakentaen.
Lähtökohtana
työlleni ovat kulttuurien, kasvatusympäristöjen ja koulutusten kohtaaminen
taidepedagogisin keinoin. Työni avainsanoina ovat: avoimuus, luottamus,
vuorovaikutus, tasa-arvo, yksilöllisyys sekä elinikäinen, elämänlaajuinen tai
uudistava oppiminen. Mentoroinnissa työtapanani ovat työryhmän, (yhteisön
ja ympäristön kanssa toteutettava niin kehollinen kuin sanallinenkin
vuoropuhelu,) ”yhdessä ajatteleminen” sekä uuden tiedon ja toiminnan
rakentaminen työprosessissa koetun pohjalta. Tällainen ilmöpohjaiseen tutkimiseen pohjautuva työtapa voi
parhaimmillaan tuottaa prosessimaista omaa työtä kriittisesti tutkivaa ja
kehittävää työotetta jossa kehämäisesti yhdistyvät opiskelijan, opettajan, tutkijan
ja verkostojen tavoitteellinen yhteistyö. Myöhemmin se voisi olla laadullista tutkimista ankkuroidun aineistopohjaisen teorian viitekehyksestä.
Taidepedagoginen
työni käy avointa vuoropuhelua esityksen valmistamisen prosessissa eri taiteen
edustajien, taideprosessiin osallistujien sekä yleisön ja yhteisön kanssa.
Taiteen
tuottamisen prosessissa pohditaan taiteilijan autonomiaa toimintaympäristöissä,
yhteisöissä ja kulttuurissa.
Taidepedagogisen
työskentelyn tavoitteena on osallistujan elämänkokemuksen ja aikaisempien opintojen
hyödyntäminen omassa työskentelyssä. Työskentelyn painopisteenä on osallistujan
kokemuksellinen omien arvojen, käyttöteorian ja opetusfilosofian tutkiminen.
Koulutukseni pohjautuvat vahvasti ryhmätyöskentelyyn, dialogiseen asenteeseen
sekä kokemukselliseen omaa työtä kriittisesti tutkivaan oppimiseen. Tämä
samainen työote soveltuu ammatillisen erityisopettajan työkaluksi jolloin
jokainen aikuinen nähdään luovana taiteilijana sekä elämän sankarina matkalla
koti uudistuvia arvoja sekä autonomista aikuisuutta. Kriittinen työtapa saattaa kuitenkin aina aiheuttaa säröjä (Malinen) niin yksilön, yhteisön kuin yhteiskunnakin totuttuttuihin rutiinehin ja uskomuksiin. Tästä syystä MoWeArt työ on myös usein hankalasti avattavissa, sillä se pitää myös sisällään hiljaista tietoa (Polanyi) jota oman kokemuksen ja ammattitaidon jatkuvanoppimisen periaatteella on elämän aikana tullut hankittua. Tutkija Johanna Aromaan kanssa tehty yhteistyö on siltäosin ollut hedelmällistä, että siinä käytäntö ja teoria ovat voineet käydä vuoropuhelua sekä täydentää ja kriittisesti peilata toisiaan. Opettajan ruumiillisuus sekä uudenlaiset toimintaympäristöt ovat näyttäytyneet minulle laajemmissa perspektiiveissä Aromaan kanssa tyskennellessäni.
Miksi työni on tärkeää
Toiminnalliset
menetelmät, yhteisöllisyys sekä moniammatillinen ja poikkitaiteellinen
työskentely on tunnustettu tänä päivänä yhteiskunnassamme ensisijaisesti lasten
ja nuorten opetuksessa sekä vanhusten tai erityisryhmien toimintakulttuureissa.
Tutkimuksellisessa sekä aikuiskoulutuksen toimintakulttuureihin työtavat ovat
vasta hiljalleen jalkautumassa.
Vuorovaikutus, toiminnalliset menetelmät sekä luova ajattelu ovat
löytäneet vahvasti tiensä hyvinvoinnin, oppimisen sekä kokonaisvaltaisen
elinikäisen oppimisen ja ”ihmisenä kasvamisen” pariin. Pidän merkityksellisenä,
että taidetta ja luovuutta työssään toteuttavat taiteilijat ja taiteen
soveltavan käytön toimijat, jotka kentälle jalkautuvat kantavat vastuuta
työstään niin moraalisesti kuin eettisestikin. On mielestäni ymmärrettävä,
ettei taide uudenlaisissa toimintakulttuureissa koskaan tule olemaan
monistettavissa ilman suurempaa inhimillistä taidepedagogista paloa, intohimoa
ja jakamisen nöyryyttä. Ainutlaatuinen kohtaamisen taide ja ”läsnäolon pedagogiikka”
vaativat työn hellää vaalimista ja asenteen kunnioittamista niin tekijän kuin
kokijankin näkökulmasta. Sille tunnusomaista on mielestäni olla tietoinen
omasta ihmis-, tiedon- ja oppimiskäsityksestä, jotka parhaimmillaan ohjaavat
autonomiseen jatkuvasti omaa työtä kriittisesti tutkivaan työtapaan. Tämän
avulla on mahdollista lisätä yhteisöllistä, yhteiskunnallista kuin omaakin
ymmärrystä toiminnasta. Mahdollisuus oman työn kriittiseen reflektoimiseen ja
aidosti todeksi elämiseen vaativat resursseja ja tekemisen mahdollisuuksia sekä
moniammatillista työotetta. Tällainen työtapa ei poikkea juurikaan konsultoivan
ammatillisen erityisopettajan roolista. Luovuutta on osattava toteuttaa
tietoisesti. Myös taiteen merkitys ja arvo on nähtävä omana kontekstinaan. Innovatiivisuuden ja luovuuden sekä osaamisen jakamisen takana ovat aina arvot. Ammatillisen erityisopettaja opintojen aikana olen huomannut kuinka vaikea oppimisprosessin ohjaaminen saattaa olla, ellei käytännön elävä kokemus ja aidon dialogisen työtavan omaaminen ole vielä "muuttunut lihaksi" ohjaajan työtavassa. Toisaalta tämä prosessimaisen ohjaustyön kriittinen tarkastelu on myös auttanut itseäni havainnoimaan paremmin missä vaiheessa yksilö, yhteisö tai yhteiskunta kriittistä uudistavaa työotetta kulkee.
Kommentit
Lähetä kommentti