Siirry pääsisältöön

Menetelmä olet sinä itse







20.4.2020


Luovasti verkossa - menetelmä olet sinä itse- aito oppiminen ja aito opettaja


Tänään otan keskustelumppanikseni kirjan Ruumiillisuus ja työelämä ja sieltä lainaukset. “Kirjoittajat kirjoittavat myös, että oppilaat oppivat lopulta ehkä jopa enemmän siitä, miten opettajat ovat kuin mitä he tekevät. ”( Ruumiillisuus ja työelämä, 2016 s.202) 
Toinen lainaus on todella lähellä sydäntäni uutta ops-työtä tavoiteltaessa käytännön toimiin. “ Tietoisuustaitoihin perustuva opettaminen kehittää oppimisyhteisöä, jossa oppilaat kukoistavat tiedollisesti, emotionaalisesti ja sosiaalisesti ja jossa opettajat menestyvät työssään sekä henkilökohtaisessa elämässään. ( Ruumiillisuus ja työelämä, 2016 s. 207)

Daniel Rechtschaffen mukaan tietoisuustaitojen ja itsetutkiskelun avulla opettajan on mahdollista saavuttaa edellä mainut kaltaista muutosta omassa työssään. Muutoksesta seuraavat hänen mukaansa viisaus, kypsyys ja moraali jotka koituvat lahjaksi oppilaalle. Ajattelen,  että nämä samat edellä mainitut siirrettävissä olevat taidot voisivat toteutua myös arjen koreografiana, luovina askeleina tai työelämätaitoina sekä vanhemmuudessa.

Olen armoitettu ja etuoikeutettu. Kuulun ryhmään joka aloittaa jokaisen aamun luovasti verkossa  klo 6.45 ravitsevilla psykofyysisillä harjoituksilla. Melko kurinalaisesti teemme päivittäin harjoituksia jonka jälkeen olen aloittanut työttömänä työnhakijana, uuden työn muotoilijana tai vaikkapa uutta ansaintalogiikkaa suunnittelevana luovana naisena rytmittämään kehon, mielen, sielun ja kokonaisvaltaisia harjoituksia päivässäni. 

Viime yönä näin erikoisen unen. Menin tapaamaan yhtä lukuisista  tanssinopettajistani, ajalta kun olin nuori aikuinen. Tuo elämäni ankarin auktoriteetti tuli unessani vastaan ja  kävelin hänen luokse. Hän hymyili lempeästi ja halasimme. Pyysin lainaksi esiintymisasua, empien mahtaisinko vielä mahtua siihen. Henkilö  hymyili lempeästi sanoen: “varmasti mahdut”. 

Noniin. Onko nyt kyse mielen voimasta, jumalan rakkaudesta vai universaalista resonoinnista. Kuinka vain. Olen päivittäin systemaattisesti kiittänyt elämäni oppaita, ihmisiä jotka ovat antaneet minulle “hard times in my life”. (Kunpa hekin tekisivät saman minun kohdallani. Minä myös olen antanut todella “hard times”, monelle opettajalleni ja kanssakulkijalleni elämäni aikana.) Ja kuinka ihanaa, menetelmä toimii kiittäen ja anteeksiantaen uuteen aamuun nöyrästi harjoitellen ja joka aamun uudesti aloittaen, itseään parastaen ja päivittäen. 

En kuitenkaan kutsuisi sitä positiiviseksi pedagogiikaksi vaan aidon oppimisen tavaksi - menetelmä olet sinä itse, nöyrästi ja aidosti yhdessä elämää johtaen. Yksi oman työni intohimoisista kehittämisen kohteista on ollut Pedagoginen performanssi, joka on syntynyt opettajan  identiteettityön ja itsetutkiskelun kokonaisvaltaseksi oman työn tutkimisen menetelmäksi, konseptiksi. Siinä opettaja nähdään kokonaisvaltaisena arvokkaana ja aikaansa seuraavana oman työnsä taitajana, taiteilijana ja muotoilijana opetussuunnitelman, oppilaitoksen ja koulutusjärjestelmämme lakien ja asetusten kehyksissä ja raameissa, muuttuvassa opettajuudessa ja oppimisen paradigmassa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tavoitteenani opintoihin hakeutuessani konsultoiva ammatillinen erityisopettaja

Prosessi 1. koulutukseen hakeminen, näin kirjoitin. Ammatillinen Erityisopettajakoulutus Yhteishaku 2013 Pauliina Ruhanen Freelancer tanssinopettaja, kouluttaja, tanssitaiteilija Sivutoiminen tuntiopettaja, kouluttaja Erityisopetuksen työtehtäväni tällä hetkellä: Toimin freelancer tanssinopettajana ja kouluttajana niin vammaisten kuin ei vammaisten taideopetuksessa sekä kolmannen sektorin yhdistystoiminnassa. Työtapanani kehollisessa ilmaisussa ja tanssinopetuksessa on ”tanssi kuuluu kaikille”, periaatteella. Tästä johdannaisena tunti rakenteeni koostuu sellaisesta ajattelusta ja toiminnasta jossa osallistuminen on kaikille mahdollista ja esteetöntä. Integraation ja inkluusion mahdollistaminen työssäni ja koulutuksessa on kiinnostukseni kohteena toiminnallisessa taidepedagogiikassa. Erityisopetuksen tila ja tarve työpaikassani. Nimeä tärkeimpiä kehittämistarpeita oppilaitoksessasi. Lähestyn erityisopetuksen tilaa ja tarvetta useamman työnantajan sivutoi

Prosessi 3.

Summer School Jmk kesä 2013 Vauhtia, toivoa alkaviin opintoihin. innovaatiota, erityisyyttä vai kansainvälisyyttä...vai mitä ihmettä...Innovatatioita joiden takana ovat arvot.. Ainakin liikettä! Tajunnanvirtaa ja muistijälkiä kesästä Mitä tuo mystinen luovuus ja oppiminen ovat? Oppimista vuorovaikutuksessa, luottamuksessa ja läsnäolossa – sitäkö aikuisen oppiminen on? Olemmeko me sittenkin kaikki taiteilijoita, vai onko luovuus vain luonnollista kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, kun on tilaa ja aikaa löytää oma aito itsensä? Kohdata ja aidosti välittää. Vai olisko luovuus jokin neurologinen oikku joka tekee meistä erilaisia ja erityisiä. Ei, kyllä luovuus on mielestäni juurikin kaikkea tätä, mutta mistä perspektiivistä sitä haluan lähestyä. Ammatillisen erityisopettajan perspektiivistä, kuinka liikuttaa opettajaruumiita siten, että kehon viisaus alkaisi ilmaisemaan itseään, tai ainakin siten että ammatillinen erityisopettaja tunnistaisi tämän liikkeen ohjatessaa opiskelija

Performanssipedagogiikkaa uudistavalla taiteen, tieteen ja filosofian ruumiillisella twistillä

PEDAGOGINEN PERFORMANSSI TANSSITAITEILIJANA UUTTA TYÖTÄ MUOTOILLEN  ARJEN KOREOGRAFINA Taiteen tekijänä ja kehittäjänä sekä uuden työn muotoilijana, olen kehittänyt MoWeArt (Movement, We/llness, Art) performanssipedagogiikkaa transformatiivisen oppimisen näkökulmasta aina 2000-luvun alusta. Transformatiivisella oppimisella tavoitellaan syvempää muutosta ihmisen (tässä tapauksessa opettajan) ymmärryksestä ajattelusta, tunteista ja toiminnasta. Olemme vääjäämättä tulleet kohtaan, jossa vanhat käytänteet ja toimintatavat eivät riitä. MoWeArt -konseptin työskentelyssä parhaimmillaan, performanssi toimii oman ja yhteisen työn tutkimisen tapana - tulevaisuus liikkeenä . Siinä kuvitellaan aktiivisesti toisenlaisia tulevaisuuksia sekä kehitetään tulevaisuusajattelun taitoja, "luovuuslihaksia". Voidaan puhua jopa luovuusloikasta (Aromaa, Lappi 2022). Pedagoginen performanssi on työkalu dialogin ja yhteisen ymmärryksen rakentamiselle , joita pidän aina ruumiillisena prosessina.