Siirry pääsisältöön

Minä taiteen tekijänä ja kehittäjänä osana kulttuuri-ilmastonmuutosta

 Raportti TEK21SY

PPauliina Lappi 2021

KKuvat: Art Hub, Elävä historiikki Pikisaari 2021, kuva Merja Männikkö. Kuvakollaasi taidetta moninaisissa yhteisössä. Taiteen perusopetus, monitaideperformanssi, koulutuksest ja valmennukset 2011-2018.

Minä taiteen tekijänä ja kehittäjänä osana muuttuvaa maailmaa ja kulttuuri-ilmastonmuutosta

Tiivistelmä


Tämä raportti on osa taiteen tekijän ja kehittäjä koulutusohjelman syventäviä ja soveltavia opintoja. Opinnot ovat laajuudeltaan 5 opintopistettä. Raporttini tarkoituksena on kuvata historiaani taiteilijana, taiteen tekijänä ja kehittäjänä taiteen laajemmassa kontekstissa lyhyesti. Raporttini pääpaino kohdistuu Kulttuuri- ja hyvinvointiyhdistys Esteetön ry:n kymmenvuotisjuhlavuoden 2021 toiminnan avaamiseen kuvaamalla yhdistyksen historiaa ja sen olemassaolon tarkoitusta. Raportissa syvennän omaa ymmärrystäni tulevaisuuden mahdollisuuksista taiteen tekijänä ja kehittäjänä uusissa toimintaympäristöissä. Raportti toimii myös taustapeilinä menneeseen, vuorovaikutuksen moniulotteisessa yhteiskunnallisessa muutoksessa. Avaan raportissa myös Työryhmä Luovien Askelten yhteyttä Esteetön ry:n toiminnan  kehittäjän roolissa, sekä MoWeArt Design yhteisön yhteistoiminnallista työtapaa, osana yhdistystyötä. MoWeArt Design sekä Luovat askeleet yhteistyössä olemme avartaneet ymmärrystämme megatrendeistä ja uuden työn muotoilusta palvelumuotoilua ja  filosofiaa maistellen monitaiteisesti, poikkitieteisesti ja luovalla otteella. Tanssivat tarinat ovat kuljettaneet meitä niin henkilökohtaisesti kuin yhdistyksen kehittämistyössä matkalle kohden syvempää itsemme ja toistemme tuntemista. On ollut palava halu kysyä: kuka minä olen, keitä me olemme, mikä yhdistyksemme on, mistä tässä kaikessa on kyse.


Kuvat: Tuomo Kangasmaa Art Hub Pikisaari. Kuvissa Johanna Aromaa, Pauliina Lappi, Henna-Maria Hanhineva ja Merja Männikkö 2021.



Johdanto


Uusi laki kuntien kulttuuritoiminnasta avaa moninaisia näkymiä tulevaisuus työlle. Siinä kunnan kulttuuritoiminta määritellään toiminnaksi jolla edistetään kulttuurin ja taiteen tekemistä, harrastamista, saavutettavuutta,  taide- ja kulttuurikasvatusta sekä kulttuuriperintöä ja niiden käyttöä kunnassa. Uusi laki luo rakenteita ja raameja taiteen toiminnan kehittämiselle tulevaisuudessa. Tulevaisuuden työelämä- ja opiskelutaidot edellyttävät yhä parempaa ymmärrystä ihmisestä kokonaisvaltaisena ja läpi elämän kehittyvänä yksilönä. Tämä näyttäytyy vahvasti uusimmissa tutkimuksissa sekä opetushallituksen valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa. Tarinallisuuden merkitys nousee vahvasti esiin minuuden sanoittamisessa ja oman työskentelyn (oppimisprosessin) kuvaamisessa moniaistisena kasvunprosessina, niin koulutuksellisena kuin taidepedagogisenakin kysymyksenä. Ruumiillisuus ja sen merkitys osana työtä, hyvinvointia ja työelämän murrosta näyttäytyy tänä päivänä hyvin yhteiskunnallisena ilmiönä. Kokonaisvaltainen lähestymistapa ja keholliset taidot sekä ymmärrys kehollisesta oppimisesta  koskettavat yhä useampia aloja. Matkaamme kohden yhteisöllisempää, vuorovaikutteisempaa ja kokonaisvaltaisempaa työkulttuuria. Minkälaisin arvoin, keinoin ja menetelmin?


Yhtenä esimerkkinä ruumiillisuudesta ja kokonaisvaltaisesta taiteen tekemisesestä sekä taiteilijaidentiteetin uuden ajan suunnasta on vuoden nuori taiteilija 2022 palkinnon saanut, kuvataiteilija Emma Jääskeläinen. Jääskeläinen kuvailee omaa työtapaansa seuraavalla tavalla: “Työskentelen kuvanveistäjänä ja teen myös musiikkia. Käytän veistoksissani kiveä, villaa ja metallia, joiden kautta pohdin käsillätekemisen, hidastumisen sekä kosketuksen merkitystä levottomassa maailmassa. Veistäminen on eräänlaista jumppaa, jatkuvaa liikettä ja läsnäoloa, keskustelua ympäröivän kanssa.” Omassa työssäni on helppo samaistua nuoren taiteilijan työtapaan. Kaiken ytimessä on läsnäolo.


Esteetön ry, Elävä historiikki, monitaidejamit 2021, Kulttuuritalo Valve. 



Minä taiteen tekijänä ja kehittäjänä osana kulttuuri-ilmaston muutosta


Oulu 2026 kulttuuri-ilmaston rakenteessa tarina on jaoteltu erilaisten hankkeiden alle, joiden kautta tarinoiden “henkiinherättyä” on mahdollisuus luoda uskottavaa tulevaisuuskuvaa. Tarinoiden teemoina ovat: villisti kaupunki, vastakohtien voima ja rohkeasti reunalla. Innostava, kestävä eurooppalainen. Tästä visiosta Oulu2026 kuljettaa matkaamme kohden kulttuuri-ilmaston muutosta!


Oulu kulttuurikaupungin 2026 tavoitteena on yhteistyöllä lisätä kulttuuria ja hyvinvointia pohjoiseen, uusia työpaikkoja luoden ja pohjoista alueellisesti kehittäen. Olen kiinnostunut taiteen merkityksestä yhteiskunnallisena ilmiönä.  Aika haastaa meitä kaikkia työelämän, oppimisen ja työelämätaitojen ristiaallokossa. Rakenteet ja ansaintalogiikka etsivät uusia muotoja. Tulevaisuuden työhön nousee vauhdikkaasti uusia työtehtäviä taiteilijoille, taiteen tekijöille ja kehittäjille. Toivoakseni myös kestäviä rakenteita ja rahoitusta. Luovuudella ja innovaatioilla sekä rohkeilla kokeiluilla vahvistetaan jo olemassa olevia hyviä käytänteitä, sekä kehitetään uusia ratkaisuja ajan ilmiöihin taiteen ja luovuuden keinoin. 


Tarkastelen omaa historiaani taiteen ja koulutuksellisen kentän toimijana tutkivalla reflektiivisellä otteella. Ajan ilmiöt ja jatkuva muutos edellyttävät kriittistä ajattelua. Omaa työtä on reflektoitava menosuuntaa korjaten ja tarkistaen jatkuvan oppimisen eetoksella. Uutta tietoa testataan käytännössä, välillä virheitä tehden ja suuntaa muuttaen. Maailma muuttuu nopeasti, muutunko minä sen mukana? 


Työelämän megatrendejä ovat luovuus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, yhteiskehittäminen, palvelumuotoilu sekä oman työn ohjaaminen ja ajanhallinnan taidot, sekä omasta hyvinvoinnista huolehtimisen taidot. Oivaltavaa, luovaa jatkuvan oppimisen eetosta unohtamatta. Digitalisaation myötä vauhti kiihtyy ja tieto kulkee, muuttuu ja liikkuu yhä nopeammin ajassa. Minkälaista ruumiillisuutta ja ammatti-identiteettiä työelämä edellyttä taiteen tekijältä ja kehittäjältä tulevaisuudessa? Kuka on taiteilija ja mitä taide on? Kuka sen määrittää? Mihin luovuutta tarvitaan? Mikä on autonominen aikuinen? Kysymykset ovat vahvasti ilmassa taiteen kentän toimijoilla ja opiskelijoilla tässä hetkessä. Kaiken takana kuulen hiljaisen äänen, joka kysyy: Kuka minä olen ja minne minä kuulun? Jokaisen omat ja henkilökohtaiset elämäntarinat ovat luoneet ja muovanneet myös Esteetön ry, yhdistyksen identiteettiä omine arvo ja tulevaisuus tavoitteineen, sekä unelmineen. Nämä ovat kysymyksiä joita taiteen, pedagogiikan, tutkimuksen, luovuuden, yhteistoiminnallisen ja yhteiskehittämisen keinoin olemme pohtineet Esteetön ry:n kymmenvuotisella taipaleella, MoWeArt Design & Luovat Askeleet yhteistyössä, osallisuuden portaita ja yhteiskehittämisen muotoja rakentaen. 


Esteetön ry 10 vuotta - kulttuuri-ilmastonmuutosta tanssivin tarinoin ja luovin askelein.


Kulttuurihyvinvointiyhdistys Esteetön ry päättää parhaillaan kymmenvuotis juhlavuottaan. Juhlavuoden teemoina ovat olleet toivon sillat, tanssivat tarinat ja elävä historiikki. Esteetön ry on oululainen kulttuurihyvinvointi yhdistys. Yhdistyksen toimintaa ohjaa esteetön asenne. Esteetöntä asennetta voisimme kuvailla elämän, olemisen ja kohtaamisen tapana, jota yhdessä harjoittelemme vuorovaikutuksessa. Esteettömiin arvoihin kasvamme yhteisönä ja yhdessä, erilaisuutta kunnioittaen ja yhdenvertaisuutta tavoitellen. Yhdistyksen arvopohja nojaa vahvasti uskoon luottamuksesta, rohkeudesta, välittämisestä, yhdessä tekemisestä sekä vaikuttamisesta taiteella ja luovuudella moninaisissa ympäristöissä osallisuutta vahvistaen.  Haluamme vaalia kulttuurihyvinvointia.

Cultural Climate Change, Ulla Kurvinen Esteetön ry perustaja ja kunniajäsen sekä aktiivisti. Kuva: Merja Männikkö 2021.


 Kulttuurihyvinvointi käsitteenä on vasta nuori. Yhdistyksen toiminnassa esteettömällä asenteella on tarkoitettu, kulttuurin ja luovuuden keinoin kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamista ja elämän merkityksellisyyden kokemista. Tavoitteena on ollut edistää toimintamahdollisuuksia vammaan tai vammattomuuteen katsomatta luottaen kehon viisauteen ja taiteen voimaan. Kokonaisvaltainen, moniaistinen, tutkiva ja moniammatillinen lähestymistapa on aina ollut mukana toiminnassamme erilaisuutta kunnioittaen ja arvostaen.


Pitkäjänteisen kehittämistyön ytimessä ovat olleet yhdenvertaisuus, osallisuus, yhteisöllinen oppiminen, luovuus ja taidelähtöisyys. Taidetta on viety  uusiin toimintaympäristöihin kuten oppilaitokset, palvelutalot, organisaatiot ja julkiset tilat sekä luonto ja kaupunki alueet. Yhdistystoiminnassa ovat näyttäytyneet kolme näkökulmaa taiteen eri lähestymistavoista yhdistyksen toimijoissa ja toiminnan rakenteissa jo alusta saakka. Seuraavia näkökulmia on mahdollista tarkastella myös yhteiskunnassa tapahtuneen muutoksesta käsin. Taide ja luovuus ovat jalkautuneet uusiin tomintaympäristöihin osaksi oppimiskulttuuria, hyvinvointia sekä työ- ja organisaation rakenteita. Nämä kolme näkökulmaa jaottelen syksyn opinto teemoja  hyödyntäen: 1)  taide itsessään 2) taide ja kulttuuri välineenä 3) taide osana ihmisen sosiaalista ja kulttuurista olemassaoloa. 

Taide itsessään on yhdistystoiminnassa näyttäytynyt jokaisen aktiivisen osallistujan omissa luovissa ja taiteellisissa prosesseissa, omaa taiteilija ja ammatti-identiteettiä kehitettäessä, yksin ja yhteisöllisesti. MoWeArt (movement, wellness, art) työskentelyssä olemme nimenneet tätä pedagogiseksi performanssiksi ja tanssiviksi tarinoiksi, joiden keinoin on ollut mahdollista vahvistaa ymmärrystä itsestä suhteessa ympäröivään yhteisöön ja yhteiskuntaan, osallistavalla otteella. Kaksi muuta taiteen lähestymistapaa, taide välineenä sekä osana sosiaalista ja kulttuurista olemassaoloa, ovat yksinkertaisesti kietoutuvat osaksi toimintaa luonnollisesti. Rahoittajaa varten on ollut osoitettava mikä näistä kärjistä valitaan kunkin projektin teemaksi. Niiden yhteenkietominen luonnollisella otteella tuntuu olevan vaikeaa.


Oulu 2026 kulttuuripääkaupungin tavoitteena on luoda tahtotilaa jolla kulttuurin kehittämispotentiaali otetaan täysillä käyttöön ja edistämään kulttuuri-ilmaston muutosta. Taiteelle ja luovuudelle on tarkoitus löytää yhä enemmän toimintamahdollisuuksia  matkalla kohden kehittyvää yhteiskuntaa ja kansainvälistä yhteistyötä.


Esteetön ry:n kymmenvuotisjuhlavuotta on vietetty vuonna 2021 moninaisin tapahtumin eri yhteisöissä ja verkostoyhteistyössä. Esteetön ry:n juhlavuoden tapahtumia on mahdollista seurata alla olevasta linkistä https://esteetonry.wordpress.com/10v-juhlavuosi/.)


Työmme lähtökohtana oli tehdä yhdistyksen pitkäjänteistä työtä näkyväksi, taiteen ja performanssin keinoin, osana Toivon sillat, tanssivat tarinat ja Elävä historiikki -kokonaisuutta. Myönnetyn rahoituksen puitteissa kokonaissuunnitelmaa oli pienennettävä reilusti alkuperäisestä tavoitteesta. Alkuperäisenä suunnitelmana oli tuottaa aikaisempina vuosien aineistot ja materiaalit sekä teokset ja taltioinnit digitaaliseen muotoon. 

Oulun kaupungin kulttuuri hyvinvointisuunnitelman 2021-2026 sanojen saattelemana on on toiveikasta jatkaa matkaa kohti moninaista ja yhdenvertaista tulevaisuutta ja toimintakulttuuria verkostoyhteistyössä. “Taide omakohtaisena kokemuksena on hyvinvointivaikutuksia aikaansaavan prosessin ydin. Se vaikuttaa mieleen ja kehoon. Taiteen tekeminen ja kokeminen antaa tilaa epäjärjestykselle ja luo mahdollisuuksia kohdata asioita ja ilmiöitä uudessa valossa” (Jaana Potkonen). Minulle henkilökohtaisesti taide on paikka, joka antaa mahdollisuuden toimia toisin ja luoda uusia mahdollisuuksia ja rakenteitakin ympärilleen.

MoWeArt Design on määritelty aikoinaan yhteistyössä kulttuuriantropologi, väitöskirjatutkija Johanna Aromaan kanssa seuraavalla tavalla: MoWeArt Design on oppimis- ja osaamisyhteisö jossa muotoillaan merkityksellisiä kokemuksia, tuetaan osaamisen kehittämistä ja luodaan oppivia yhteisöjä työelämään. Sen päämääränä on inhimillisesti kestävä työ, aikuisuus ja jatkuva oppiminen. MoWeArti Designin toimintaa ohjaavat taidelähtöiset menetelmät, kulttuurinen hyvinvointi sekä ekososiaalinen sivistys. Taidelähtöisillä menetelmillä tarkoitan sellaista luovaa voimaa, jonka ihminen, yhteisö tai organisaatio voi löytää itsessään kun luovuuden, oppimisen ja yhteiskehittämisen esteet on poistettu. On vain löydettävä oikeat keinot ja menetelmät, sekä rohkeutta kokeilla uusia toimintatapoja. Ekososiaalinen sivistys näyttäytyy työssämme yksinkertaisesti muita huomioon ottavana toimintana.  Ymmärryksenä siitä, että  olemme osa suurempaa kokonaisuutta ja vastuussa toisistamme sekä ympäristöstämme.  Työtämme on ohjannut kehollisuuden merkityksen syvempi ymmärtäminen myös laajemmassa kuin tanssin ja taiteen kokemisen, toimijuuden, opettamisen ja oppimisen viitekehyksessä. Ruumiillisuuden teema on yhdistänyt vahvasti meitä kaikkia Luovien Askelten toimijoita omissa kasvutarinoissamme, oman työmme poluilla sekä ammatti-identiteettimme tutkimisessa niin yksilöinä, taiteen tekijöinä ja kehittäjinä kuin yhdistystyön toimijoina. 



Esteetön ry juhlavuosi alkaa tulemaan päätökseensä

Pieni ja ponteva yhdistys on juhlavuoden aikana verkostoitunut paikallisten yhdistysten ja taiteen toimijoiden kanssa toivon siltoja rakentaen tulevaan. Vuoden aikana toteutimme ketteriä kokeiluja Luovasti verkossa toimintamallia, joka jäi pysyvästi osaksi taidepedagogisen työn hybridityöskentelyä. Hybridityö, sen johtaminen sekä sujuvoittaminen ja toiminnan kehittäminen kiinnostavat minua. Toiminnan kautta saatu kokemus sekä kuormittavuus ovat tuoneet uusia lähestymistapoja asiaan.

Juhlavuoden tapahtumat lyhyesti luetteloituna

Esteetön ry juhlavuoden tapahtumahtumiin on mahdollista tutustua yhdistyksen verkkosivuilta https://esteetonry.wordpress.com/ajankohtaista-2/

Työryhmä luovat Askeleet osallistuivat Cultural Climate change pitching kilpailun finaaliin Art Express taidelähetys palvelukonseptilla.


Luovasti verkossa kaikille avoimet taidetuokiot, yhteistyössä Oulun Invalidien yhdistys kanssa (toukokuu 3x) 


Art Hub, avoin taidetila ja tanssivat tarinat (kesäkuu) 


Juhlavuoden näyttely, monitaide juhlajamit ja Elävä historiikki (Kulttuuritalo Valve) 


Verkosto- ja yhteisöjamit yhteistyössä Osuuskunta ILME (elokuu) 


Elämänkaarella Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Taiteellisen työn ryhmä Lappi, Marjakangas, Mettovaara sekä Esteetön ry vapaaehtoistoimijat. 

Teoskonseptin yhteydessä pidettiin avoimia työpajoja “Taide tulee kylään” Caritaslaisille (syys-lokakuu) 


Tilausteoskonsepti VALONLÄHDE, IIn Lähde! -puistoon yhteistyössä KulttuuriKauppila Ii ry (marraskuu) 

Yhteistyötä tulevaan vuoteen on suunniteltu seuraavien yhteisöjen kanssa


Yhdistys jatkaa verkostoyhteistyötä ja sen kehittämistä juhlavuoden aikana solmittujen uusien yhteistyöverkostojen kanssa vuonna 2022 kohdentaen yhteistyön seuraaviin tahoihin.


  • Oppilaitosyhteistyö

  • Kulttuuriosuuskunta ILME

  • Art Hub Pikisaari

  • Kulttuurivoimala ry

  • Kirjavaa Kulttuuria ry



Pohdintaa


Käytyäni läpi Kulttuuri- ja hyvinvointiyhdistys Esteetön ry:n historiaa kymmeneltä vuodelta puheenjohtajan ja taiteellisen työn koordinaattorin roolissa, en voi kuin ihmetellä. Paljon on tehty ja paljon on saatu aikaan. Paljon on myös opittu. Yhdessä olemme saaneet kasvaa. Tunnen suurta kiitollisuutta sitä valtavaa joukkoa kohtaan, joita toimintamme on koskettanut vuosien varrella, ja jotka ovat olleet matkassamme mukana. Luettelon tekeminen kaikista kohderyhmistä ja aktiiveista olisi liian pitkä ja työläs tehtäväksi. Tunnen myös kiitollisuutta siitä, että kaikella on aikansa.


Yhdistyksen syyskokous on aivan pian edessä. Paineensietokyky kasvaa, emme tiedä mitä tuleman pitää. Uskoakseni suurin osa meistä kokee helpotusta, että juhlavuosi on saatu päätökseen haastavissa olosuhteissa, menestyksekkäästi. Taiteidenvälinen yhteistyö sekä taiteilija yhteistyö ovat antaneet uutta näkökulmaa verkostoyhteistyölle sekä tulevaan yhteistyöhön. Matka puhtaille lumille ja taiteen tekemisen uusiin tuuliin voi alkaa. Oppiminen itsessään on minulle luova prosessi ja aidossa oppimisessa meistä jokaisesta voi tulla arjen taiteilijoita. Menetelmäkö minä itse?


Osallistun Oulun tanssin keskus JoJon ja Suomen kansallisoopperan ja baletin (SKOB) kolmipäiväiseen  hankeyhteistyöhön, viiden muun oululaisen tanssin ammattilaisen kanssa. Hankkeen lähtökohtana ja tavoitteena on Pohjoisen tanssin saatavuuden ja saavutettavuuden alueellinen ja sosiaalinen edistäminen, sekä tanssillisten työpajojen toimivuuden tarkasteleminen toisen asteen opiskelijoille.

Toivon prosessin tuovan myös uutta näkökulmaa opinnäytetyöni kehittämistehtävään.


Raporttini muotoutui aivan toisin kuin alkuperäinen tavoitteeni oli. Toisaalta hyvinkin tuttua työtapaa itselleni. Suurista kokonaisuuksista pienempiin yksityiskohtiin. Kirjoittaminen on joka tapauksessa selkeyttänyt ajatuksiani matkastani kohti tulevaa ja ollut siten välttämätöntä. Näen sen myös osana kirjoittamisen harjoittamisen prosessia edetessäni strukturoidumpaa kirjoittamista ja sen harjoittamista kohden. Joululoman jälkeen tavoitteenani on hiljentyä kirjoittamisprosessiin rajaamalla opinnäytetyöni aihetta. 


Hanna Koiviston sanojen saattelemana on hyvä päättää, ja jakaa tekstini edelleen ohjattavaksi, matkalla kohden opinnäytetyön suunnitelman kirkastamista ennen joululomalle astumista. 


“ Kaikella on aikansa, jokaisella asialla tähtitaivaan alla. Jokaisella vaiheella alku ja loppu, jokaisella paikkansa vuosien jonossa.

Aika on syntyä, aika kuolla. Aika ihmetellä ensimmäistä itkua, aika vaieta hiljaisten hetkien pyhyydessä: pidellä viilenevää kättä.

Aika on istuttaa tulevan toivo, aika odottaa loiston läpäisevän maan. Aika poimia pidetyt päivät, jättää hyvästit hengityksen huurtuessa.

Aika hajota palasiksi, aika syleillä surua. Aika kerätä itsensä ja kauneutensa, aika opetella nauramaan pimeälle, ja kaikelle, mitä kerran pelkäsi.

Kaikki on kaunista ajallaan. Jokaisella vaiheella on loppu, jokaisella paikkansa vuosien jonossa. Ja ihmisen sydämessä ikuisuus, joka ymmärtää.

Ymmärtää vaikka ei hyväksy.

-sillekin aikansa tähtitaivaan alla.

“ Hanna Kivisalo”




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tavoitteenani opintoihin hakeutuessani konsultoiva ammatillinen erityisopettaja

Prosessi 1. koulutukseen hakeminen, näin kirjoitin. Ammatillinen Erityisopettajakoulutus Yhteishaku 2013 Pauliina Ruhanen Freelancer tanssinopettaja, kouluttaja, tanssitaiteilija Sivutoiminen tuntiopettaja, kouluttaja Erityisopetuksen työtehtäväni tällä hetkellä: Toimin freelancer tanssinopettajana ja kouluttajana niin vammaisten kuin ei vammaisten taideopetuksessa sekä kolmannen sektorin yhdistystoiminnassa. Työtapanani kehollisessa ilmaisussa ja tanssinopetuksessa on ”tanssi kuuluu kaikille”, periaatteella. Tästä johdannaisena tunti rakenteeni koostuu sellaisesta ajattelusta ja toiminnasta jossa osallistuminen on kaikille mahdollista ja esteetöntä. Integraation ja inkluusion mahdollistaminen työssäni ja koulutuksessa on kiinnostukseni kohteena toiminnallisessa taidepedagogiikassa. Erityisopetuksen tila ja tarve työpaikassani. Nimeä tärkeimpiä kehittämistarpeita oppilaitoksessasi. Lähestyn erityisopetuksen tilaa ja tarvetta useamman työnantajan sivutoi

Prosessi 3.

Summer School Jmk kesä 2013 Vauhtia, toivoa alkaviin opintoihin. innovaatiota, erityisyyttä vai kansainvälisyyttä...vai mitä ihmettä...Innovatatioita joiden takana ovat arvot.. Ainakin liikettä! Tajunnanvirtaa ja muistijälkiä kesästä Mitä tuo mystinen luovuus ja oppiminen ovat? Oppimista vuorovaikutuksessa, luottamuksessa ja läsnäolossa – sitäkö aikuisen oppiminen on? Olemmeko me sittenkin kaikki taiteilijoita, vai onko luovuus vain luonnollista kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, kun on tilaa ja aikaa löytää oma aito itsensä? Kohdata ja aidosti välittää. Vai olisko luovuus jokin neurologinen oikku joka tekee meistä erilaisia ja erityisiä. Ei, kyllä luovuus on mielestäni juurikin kaikkea tätä, mutta mistä perspektiivistä sitä haluan lähestyä. Ammatillisen erityisopettajan perspektiivistä, kuinka liikuttaa opettajaruumiita siten, että kehon viisaus alkaisi ilmaisemaan itseään, tai ainakin siten että ammatillinen erityisopettaja tunnistaisi tämän liikkeen ohjatessaa opiskelija