Summer School Jmk kesä 2013 Vauhtia, toivoa alkaviin opintoihin. innovaatiota, erityisyyttä vai kansainvälisyyttä...vai mitä ihmettä...Innovatatioita joiden takana ovat arvot..
Ainakin liikettä!
Ainakin liikettä!
Tajunnanvirtaa ja muistijälkiä kesästä
Mitä tuo mystinen luovuus
ja oppiminen ovat? Oppimista vuorovaikutuksessa, luottamuksessa ja läsnäolossa
– sitäkö aikuisen oppiminen on? Olemmeko me sittenkin kaikki taiteilijoita, vai
onko luovuus vain luonnollista kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, kun on
tilaa ja aikaa löytää oma aito itsensä? Kohdata ja aidosti välittää. Vai olisko luovuus jokin neurologinen oikku joka tekee meistä erilaisia ja erityisiä. Ei, kyllä luovuus on mielestäni juurikin kaikkea tätä, mutta mistä perspektiivistä sitä haluan lähestyä. Ammatillisen erityisopettajan perspektiivistä, kuinka liikuttaa opettajaruumiita siten, että kehon viisaus alkaisi ilmaisemaan itseään, tai ainakin siten että ammatillinen erityisopettaja tunnistaisi tämän liikkeen ohjatessaa opiskelijan oppimisprosessia.
Löydän vuoden 2005
muistiinpanoni joissa olen pohtinut teemaa: oppimisympäristönä luovuus,
vuorovaikutus ja aito kohtaaminen. Alle olen koonnut ajatuksia Martin
Buberilta. Tästäkö kesäkoulussa oli
kyse. Aikaisempi ajatteluni yhdistyy uuteen kokemukseen. Muistijäljet, oivallus
ja uuden ymmärryksen rakentaminen. Paljon puhuttua prosessimaista ja
kokonaisvaltaista työtapaaJ
-
Martin Buberille välittömässä kohtaamisessa rakentuu
”aito yhteyden maailma”
-
dialoginen suhde edellyttää, että Minä ja Sinä
haluavat ymmärtää toisiaan ja huomioida toisensa
-
molemmilta edellytetään toiseuden, yksilöllisyyden ja
erilaisuuden tunnustamista
-
Hans Gadamer, dialogi pelinä:
”Pelin ja leikin ideat paljastavat
jotain syvää ja inhimillistä kokemuksesta. Pelin luonteeseen kuuluu, että se ei
ole tavallisessa mielessä vakavaa. Peli täyttää tarkoituksensa vain jos pelaaja
kadottaa itsensä peliin”
Osallistuin kesäkoulun
kolmeen ensimmäiseen päivään. Loppuviikosta minun oli pidettävä
tanssiryhmällemme harjoitukset Oulussa joten lähdin aikaisemmin pois.
Kesäkoulun aikana vapaassa
luovassa tilassa syntyneen vuorovaikutuksen kautta jokin jäi elämään
koulutuksen viimeisiin päiviin lähtöni jälkeen - vuorovaikutuksessa. Pieni
tanssillinen harjoitus siirtyi kesäkouluryhmään, josta myös Eilan taltiointi
muistona. Minä pidän elämässä syntyvistä muistijäljistä, minä elän niistä, minä
hengitän niitä. Samaten kesäkoulun
vahvasta läsnäolosta ja vuorovaikutuksesta itselleni siirtynyt ”energia”, on
taltioituna työryhmämme pienessä klipissä joka on katsottavissa linkistä. Tämä
klippi onkin varsinainen reflektioni kesäkoulusta, siirrettynä taiteelliseen
prosessiin. Ohi sanojen, koskettamaan ja koskemaan. Luottamaan ja uskomaan.
Yhdessä olemme enemmän. Dialogisuus, kehollinen empatia, luottamus ja yhteisen
ymmärryksen muodostaminen, kaikkea sitä oppiminen parhaimmillaan. Kuvaus on
taiteellisen työn prosessista Joutsenesta Anna Pavlovaksi ja kuvattu
harjoituksissa Esteettömän tanssiteatteriryhmä KUDELMAN kanssa Oulun
Caritas-kodissa kesäkuussa. (Klippiä ei saa laittaa julkiseen käyttöön.)
Oma vuonna 2005
kirjoittamani runo oppimisesta ja hengityksestä sopisi mainiosti tämän
taltioinnin saattelemaksi, se alkaa jotenkin näin:
”Oppiminen ja hengitys
kevyt ja rento,
oivallus ja ajatus kuin
perhosen lento.
Luottamuksen tuulessa
mielet vaeltavat salaa.
Kohtaaminen ja
vuorovaikutus tien uuteen avaa.
Kelluen, virraten elämää
vaan ja rakastamalla
aivan kaiken saa.”
Joutsenesta
Anna Pavlovaksi Työryhmä KUDELMA
Reflektiossani en lähde analysoimaan
kesäkoulun sisältöjä tai kontemplatiivista pedagogiikka. Ajattelen, että
luovuus ja oppiminen ovat valtavan suuria kokonaisuuksia ja kiinnostavia
aiheita. Kontemplatiivinen pedagogiikka on myös kiinnostava kokonaisuus jonka
kulkua kasvatuksen, koulutuksen sekä oppimisen suhteen on ilo seurata Suomessa
tapahtuvan opettajakoulutuksen murroksessa.
Kommentit
Lähetä kommentti