AMMATILLISEN ERITYISOPETUKSEN KEHITTYMINEN
https://www.youtube.com/watch?v=eCf5qeYM7o8
Taidepedagogisesta konseptista konsultoivan ammatillisen
erityisopettajan rooliin
Mikä on työkonseptini ja
kuinka se soveltuu ammatillisen konsultoivan erityisopettajan tulevaisuuden
kehittämistyökaluksi
PROSESSISTA NÄKYVÄKSI-NÄKYVÄSTÄ ASIANTUNTIJAKSI-ASIANTUNTIJASTA-MUUTOSPROSESSIN OHJAAJAKSI- MUUTOSPROSESSIN OHJAAJASTA OSAAMISEN JAKAJAKSI JA YHTEISEN YMMÄRRYKSEN RAKENTAJAKSI
MoWeArt
- Liikkumisen taidetta esteettömästi, perustuu vuorovaikutteiseen
koulutusfilosofiaan, joka pohjaa vahvasti dialogisuuteen ja kokemukselliseen
kriittisesti omaa työtä tutkivaan tapaan oppia.
Taidepedagogisessa konseptissa hyödynnetään eri kehontekniikoita, liike
improvisaatiota sekä saatetaan teoria kohtaamaan käytäntö. Konseptin tavoitteena
on antaa osallistujille työkaluja integroitujen ryhmien taidepedagogiseen työskentelyyn.
Tavoitteena on luoda asennetta esteettömyyden kohtaamiseen niin
yhteiskunnallisista, taidepedagogisesta kuin taiteen tekemisen ja
kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lähestymistavoista käsin. Näenkin
strukturoidulla luovuudella tulevaisuudessa paljon annettavaa ammatillisen
erityisopetuksen parissa. Tällöin uudenlainen asenne, ymmärrys sekä
toimintatavat kehollisuuden merkityksestä opettajan työssä asettuvat
uudenlaiseen tarkasteluun.
Miten konsepti on syntynyt
MoWeArt
ajattelu ja Liikkumisen taidetta esteettömästi konsepti on syntynyt
yhteiskunnan muuttuneista tarpeista kohdata taidetta, pedagogiikkaa ja
koulutusta kokonaisvaltaisesti. Liikkumisen taidetta esteettömästi on
uudenlainen toimintatapa pedagogiikan, elämänmittaisen oppimisen tai
transformatiivisen oppimisen sekä hyvinvoinnin näkökulmasta. Siinä kokonaiset
merkitysperspektiivit saattavat asettua uudenlaiseen kriittiseen tarkasteluun.
Konsepti pohjautuu moniammatilliseen, poikkitaiteelliseen sekä monitieteiseen
lähestymistapaan. Sisältö konseptille on löytänyt käyttöteoriansa
aikuiskoulutuksen, taidetanssin, psykoterapian, oppimisteorioiden,
voimaantumisteorian sekä mm. Alito Alessin DanceAbility menetelmän
viitekehyksestä, sekä tällä hetkellä joogan ja erityispedagogiikan tarjoamasta
koulutuksen tuomista lisätyökaluista.
Työni lähtökohdat
MoWeArt
työssäni lähestyn vuorovaikutteista tanssia koulutuksellisista
yhteiskunnallisista, taidepoliittisista sekä kulttuurisista lähtökohdista. MoWeArt työskentelyssä työtäni
ohjaavat koulutuksellisen otteen yhdistäminen taidetyöskentelyyn, luovaan ja
toiminnalliseen työotteeseen sekä kehollisuuden merkitykseen erityisopettaja
ammatti-identiteettiä sekä ammatillista kasvua tuettaessa aidossa integroidussa
yhteisössä. Koulutuksen punaisena lankana on jokaisen osallistujan oman luovan oppimisprosessin
kokemuksellinen toteuttaminen osaamista jakaen sekä uutta ymmärrystä ja
toimintaa yhteisöllisesti rakentaen.
Lähtökohtana
työlleni ovat kulttuurien, kasvatusympäristöjen ja koulutusten kohtaaminen
taidepedagogisin keinoin. Työni avainsanoina ovat: avoimuus, luottamus,
vuorovaikutus, tasa-arvo, yksilöllisyys sekä elinikäinen, elämänlaajuinen tai
uudistava oppiminen. Mentoroinnissa työtapanani ovat työryhmän, (yhteisön
ja ympäristön kanssa toteutettava niin kehollinen kuin sanallinenkin
vuoropuhelu,) ”yhdessä ajatteleminen” sekä uuden tiedon ja toiminnan
rakentaminen työprosessissa koetun pohjalta. Tällainen työtapa voi
parhaimmillaan tuottaa prosessimaista omaa työtä kriittisesti tutkivaa ja
kehittävää työotetta, kehämäisesti yhdistyvät opiskelijan, opettajan, tutkijan
ja verkostojen tavoitteellinen yhteistyö.
Taidepedagoginen
työni käy avointa vuoropuhelua esityksen valmistamisen prosessissa eri taiteen
edustajien, taideprosessiin osallistujien sekä yleisön ja yhteisön kanssa.
Taiteen
tuottamisen prosessissa pohditaan taiteilijan autonomiaa toimintaympäristöissä,
yhteisöissä ja kulttuurissa.
Taidepedagogisen
työskentelyn tavoitteena on osallistujan elämänkokemuksen ja aikaisempien opintojen
hyödyntäminen omassa työskentelyssä. Työskentelyn painopisteenä on osallistujan
kokemuksellinen omien arvojen, käyttöteorian ja opetusfilosofian tutkiminen.
Koulutukseni pohjautuvat vahvasti ryhmätyöskentelyyn, dialogiseen asenteeseen
sekä kokemukselliseen omaa työtä kriittisesti tutkivaan oppimiseen. Tämä
samainen työote soveltuu ammatillisen erityisopettajan työkaluksi jolloin
jokainen aikuinen nähdään luovana taiteilijana sekä elämän sankarina matkalla
koti uudistuvia arvoja sekä autonomista aikuisuutta.
Miksi työni on tärkeää
Toiminnalliset
menetelmät, yhteisöllisyys sekä moniammatillinen ja poikkitaiteellinen
työskentely on tunnustettu tänä päivänä yhteiskunnassamme ensisijaisesti lasten
ja nuorten opetuksessa sekä vanhusten tai erityisryhmien toimintakulttuureissa.
Tutkimuksellisessa sekä aikuiskoulutuksen toimintakulttuureihin työtavat ovat
vasta hiljalleen jalkautumassa.
Vuorovaikutus, toiminnalliset menetelmät sekä luova ajattelu ovat
löytäneet vahvasti tiensä hyvinvoinnin, oppimisen sekä kokonaisvaltaisen
elinikäisen oppimisen ja ”ihmisenä kasvamisen” pariin. Pidän merkityksellisenä,
että taidetta ja luovuutta työssään toteuttavat taiteilijat ja taiteen
soveltavan käytön toimijat, jotka kentälle jalkautuvat kantavat vastuuta
työstään niin moraalisesti kuin eettisestikin. On mielestäni ymmärrettävä,
ettei taide uudenlaisissa toimintakulttuureissa koskaan tule olemaan
monistettavissa ilman suurempaa inhimillistä taidepedagogista paloa, intohimoa
ja jakamisen nöyryyttä. Ainutlaatuinen kohtaamisen taide ja ”läsnäolon pedagogiikka”
vaativat työn hellää vaalimista ja asenteen kunnioittamista niin tekijän kuin
kokijankin näkökulmasta. Sille tunnusomaista on mielestäni olla tietoinen
omasta maailmasuhteestaan sekä arvoista, jotka parhaimmillaan ohjaavat
autonomiseen jatkuvasti omaa työtä kriittisesti tutkivaan työtapaan. Tämän
avulla on mahdollista lisätä yhteisöllistä, yhteiskunnallista kuin omaakin
ymmärrystä toiminnasta. Mahdollisuus oman työn kriittiseen reflektoimiseen ja
aidosti todeksi elämiseen vaativat resursseja ja tekemisen mahdollisuuksia sekä
moniammatillista työotetta. Tällainen työtapa ei poikkea juurikaan konsultoivan
ammatillisen erityisopettajan roolista. Luovuutta on osattava toteuttaa
tietoisesti. Myös taiteen merkitys ja arvo on nähtävä omana kontekstinaan.
Oma
taustani
Freelancer tanssitaiteilijana, opettajana, kouluttajana ja koreografina.
Olen valmistunut 1990 nelivuotisesta opettajakoulutuksesta Hollannista. Olen
täydentänyt osaamistani elinikäisen, elämänlaajuisen sekä aikuisen oppimisen ja
työhyvinvoinnin näkökulmasta lukuisilla eri koulutuksilla vuosien varrella.
Olen suorittanut aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot 2003 ja täydentänyt
osaamista laaja-alaisesti erilaisilla täydennys koulutuksilla taidetta,
pedagogiikkaa sekä yhteiskunnallisia muutostarpeita vastaavaksi. Työssäni
toteutan ajatusta ”oppimispisteistä osaamispisteiksi” periaatteella. Oma
prosessimainen työtapani pohjautuu vahvasti sosiokonstruktivistiseen
käsitykseen oppimisesta, jolloin tietoa rakennetaan yhdessä ja vuorovaikutuksessa.
Konstruktivistisessa oppimiskäsityksessä oppija nähdään oman tietonsa
rakentajana, jolloin uutta tietoa ja ymmärrystä rakennetaan aikaisemmin opitun
kokemuksen sekä reflektoinnin kautta. Tänä päivänä taidelähtöisyys,
toiminnallisuus, vuorovaikutteiset tiedon rakentamisen tavat sekä hyvien uusien
käytänteiden luominen yhteistyössä tunnustetaan. Toiminnan tasolla moniammatillista
tiimityötä ja työpariperiaatetta toteutetaan ja vuorovaikutteiset pedagogiset
mallit jalkautuvat oppimisen kaikille portaille. Itselleni uudistava
vuorovaikutus mahdollistaa astumisen pois rajoittavasta marginaalista osaamisen
ja taitojen näkyväksi tulemisen aikakaudelle. Johanna Aromaa puhuu
metodologisesta haasteesta (Johanna Aromaa, Marginaalin haaste s.199) kun
tutkitaan kehon viisautta. Minä puhun ”kehollisesta lukutaidosta”
uudenlaisena tiedon rakentamisen ja oppimisen tapana.(Marginaalin voima 2006).
Tällöin aikuinen unohtaa sanat ja herättää ruumiinsa henkiin (Hyväksymis ja
omistautumis terapia). Mikä ihmeen hengittävä teoria, taide ja oppimisympäristö?Työtäni on ohjannut
Viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajan vuorovaikutuksen paradigma muutokset ja niiden merkitysperspektiivit yhteiskunnan, koulutuksen sekä taidepedagogisen työn parissa. Vuorovaikutuksen paradigma muutos on viimeisinä vuosina koskenut myös ammatillista erityisopetusta ja erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden mahdollisuuksia tasa-arvon, hyvän elämän sekä itsemääräämisoikeuden näkökulmasta. Koulutukselliset uudistukset luovat mahdollisuuksia konsultoivalle ammatilliselle erityisopettajalle uudenlaisiin toimintakulttuureihin jolloin yhä enemmän ymmärrystä ja tukea yhteistoiminnalliselle (jaettu osaaminen) opettajuudelle, asiantuntijuudelle sekä uudenlaisille tutkimuksen käytänteille mahdollistuu. Yksinkertaisesti uudistuvissa arvoissa näyttäytyvät tiedonkäsityksen, oppimiskäsityksen sekä ihmiskäsityksen paradigmamuutokset nyky-yhteiskunnassa, niin haasteina kuin mahdollisuuksina. Taide, luovuus sekä innovatiivisuus haastavat ja mahdollistavat uudenlaisille toimintakulttuureille tulevaisuuden osaamisessa (taiteilija itsensä työllistäjänä). Toisaalta kiihkeässä muutosrytmissä ammatilliselta erityisopettajalta vaaditaan muuntojoutavuutta, vuorovaikutustaitoja sekä kehollista liikettä uudistuvissa toimintaympäristöissä joissa liikkuvuus lisääntyy. Työn tekemisen luonne muuttuu selkeästi niin ajallisesti, paikallisesti kuin tilallisestikin. (Globaali ja kansainvälinen vuorovaikutus.)
Uudistava vuorovaikutus sekä dialogisuuden haasteet ja mahdollisuudet avaavat aikuiskoulutukseen moninaisia näkökulmia. Omassa käytännön työssä olen toteuttanut tällaista työtapaa esteettömän tanssin ohjaaja koulutuksessa. Koulutukseni ovat pohjautuneet seuraaviin pääkohtiin: luovuus, oppiminen, muutos, kehollisuus, uusi ymmärrys, kokonaisvaltainen ”kestävä aikuinen”, itsensä näköinen ammatti-identiteetti, autonomia sekä yhteisön rakentaja tasa-arvon sekä muutosprosessin edistäjänä.
Taustaa esteettömyyteen sekä inklusiiviseen ajatteluuni olen etsinyt omista kehittämis- ja muutostarpeistani aikuisena oppijana sekä kouluttajana moninaisista konteksteista. Työni on ollut marginaalissa liikkumista. Kehollisuus, hiljainen tieto sekä palava halu löytää työkaluja integroitujen ryhmien ohjaamisessa ovat kuljettaneet minua eteenpäin. Aikuiskoulutuksen luoville sekä innovatiivisille palvelumalleille on ollut jo kauan kysyntää ja tarvetta. Luovuuden tuotteistaminen, osaamisen jakaminen sekä yhteisen ymmärryksen luominen ovat eettisesti hankalia käsitteitä kaupallistettaviksi sekä myyntituotteiksi kehitettäessä. Tiedon ja ideoiden aito jakaminen tai kaappaaminen tuntuu helposti menevän sekaisin. Aito opettajuus, yhteisen ymmärryksen luominen sekä tiedon jakaminen muodostuvat filosofisiksi sekä eettismoraalisiksi kysymyksiksi aikuisia oppijoita ohjattaessa.
Minulla on ollut ilo saada keskustella sekä jakaa kokemuksiani moniammatillisissa, poikkitieteellisissä sekä taiteellisissa yhteisöissä, joissa uutta tietoa on rakennettu, testattu sekä haudutettu yhdessä. Arvokkaimpia kokemuksia ovat olleet ne kohtaamiset joissa uusi ja vanha tieto ovat saaneet lempeästi törmätä toisiinsa uutta ymmärrystä tuottaen. Tämän kaltaista työotetta kaipaisin tulevaisuuteen lisää. Kilpailu, nopea rytmi sekä taloudelliset resurssit eivät välttämättä tue ajatusta tiedon jakamisesta ja yhteistyöstä koulutuksessa. Perinteisessä koulutusmaailmassa hierarkiat, valta sekä kilpailu syövät pohjaa sosiokonstrukstivistiselta utopialta jossa opettaja voitaisiin parhaimmillaan nähdä myös yhteisen tiedon konstruoijana, verkostonrakentajana sekä kehittäjänä. Ymmärrys prosessimaisesta työtavasta, kokonaisvaltaisesta asenteesta sekä tiedon rakentamisesta dialogissa vaatii pitkän ajan ja omakohtaisen kokemuksen jalkautuessaan instituutioiden arkeen toiminnan tasolla.
Muutosprosessin ohjauksen ymmärtäminen sekä prosessin erilaisten vaiheiden tunnistaminen asettuvatkin mielestäni välttämättömiksi työkaluiksi aikuisten oppimista ohjattaessa tulevaisuudessa. Tällöin kehollisuus, kohtaaminen ja oikeanlaiset vuorovaikutuksen toimintamallit ovat aikuiskouluttaja asiantuntijoiden tulevaisuuden näyttämöitä. Ilman syvempää ymmärrystä keollisuudesta ja sen merkityksestä tietävänä, aistivana ja uutta tietoa prosessoivana herkkänä ja haavoittuvana, on mielestäni mahdotonta ymmärtää prosessimaisen työtavan ohjaamista.
Kommentit
Lähetä kommentti