Siirry pääsisältöön

Ruumiin puheesta yhteiseen resonointiin ja keholliseen käänteeseen


Ruumiin puheesta yhteiseen resonointiin

Haluan voittaa pelkoni.  19.4.2020 13:29

Keskustelukumppaniksi matkalleni olen valinnut lyhyitä mietelmiä John Kabat-Zinnin kirjasta kotiinpaluu (Basam books 2010). 

ON NIIN HELPPOA KATSOA näkemättä, kuunnella kuulematta, olla haistamatta kostean maan tuoksua sateen jälkeen ja jopa koskettaa toista ihmistä tuntematta tunteita, joita välitämme ja joita otamme vastaan. Näihin niin tavallisiin tilanteisiin, joissa ohitamme tässä aistittavana ja haivaittavana olevan, koskipa se sitten silmiämme, korviamme tai muita aistejamme, viittaamme yhteyden puuttumiseen. ( John Kabat-Zinn, Basam books 2010, s 42)

Ajan ilmiö COVID 19 haastaa kommunikoimaan,  vuorovaikuttamaan ja tiedottamaan sekä tiedostamaan kokonaan uudella tavalla, tai uudella tasolla. Palaan omiin aikaisempiin elämän kokemuksiini omaelämäkerralliseen autobiografiseen tutkivaan uteliaaseen lähestymistapaan instituutioiden ja auktoriteettien sekä enemmän tietävien ulottumattomissa. Dialogisuuden heleät tuulet kutsuvat yhteisellä vireellä käyden yhtymään  taiteelliseen luovaan tuuleen, ajan ilmiöön. Aamun ajatukset muuttuvat universaaleiksi askeliksi muodostuen ruumiinhyräilystä pedagogisiksi performansseiksi, uuden merkityksellisyyden askelmerkeiksi ja yhteisössä jaettavaksi energiaksi, ei kenenkään omistamaksi, kollektiiviseksi tiedoksi, tietoisuudeksi ja uuden työn taidoksi.

Elämäntehtävääni  muotoillessa olen pohtinut intuition käyttöä hyvinvoinnin ja ja hyvän vuorovaikutuksen näkökulmasta.  Elämme vihdoinkin aikaa, jolloin tietoisuustaidot ja kehollinen tieto eivät ole mitään mystistä tai huuhaata. Aivan arkisesti voitaisiin alkaa puhumaan kokonaisvaltaisesta oppimisesta ja sen mahdollisuuksista niin lasten, aikuisten kuin ikäihmistenkin elämäntaitoja kehitettäessä jatkuvan oppimisen asenteella. Nyt jos koskaan, on oivallinen aika yhdistää uusia työelämätaitoja ja uudistavaa vuorovaikutusta kotikoneiden äärellä. Ajan ilmiössä avautuu mahdollisuus herkistyä olemaan läsnä ja luoda syvempi yhteys sisimpäänsä. Kehotietoisuuden ja intuition herkistäminen  arjen toimissa voi avata aidosti kunnioittavaa kohtaamista ja myötätuntoa toisiamme kohtaan. On aika siirtyä omasta navasta yhteisille navoille. Avartaa hieman omasta itsekeskeisestä ajattelusta yhteisölliseen ajatteluun. Unohtaa aikansaelänyt itseohjautuvuus ja korvata se yhdessäohjautuvuuteen. Nyt voimme luoda arjen koreografiaa kokonaan uudistavinaskelin yhteisöllisesti ja tasa-arvoisesti. Mielikuvittelu ja luovuus kuuluu kaikille!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tavoitteenani opintoihin hakeutuessani konsultoiva ammatillinen erityisopettaja

Prosessi 1. koulutukseen hakeminen, näin kirjoitin. Ammatillinen Erityisopettajakoulutus Yhteishaku 2013 Pauliina Ruhanen Freelancer tanssinopettaja, kouluttaja, tanssitaiteilija Sivutoiminen tuntiopettaja, kouluttaja Erityisopetuksen työtehtäväni tällä hetkellä: Toimin freelancer tanssinopettajana ja kouluttajana niin vammaisten kuin ei vammaisten taideopetuksessa sekä kolmannen sektorin yhdistystoiminnassa. Työtapanani kehollisessa ilmaisussa ja tanssinopetuksessa on ”tanssi kuuluu kaikille”, periaatteella. Tästä johdannaisena tunti rakenteeni koostuu sellaisesta ajattelusta ja toiminnasta jossa osallistuminen on kaikille mahdollista ja esteetöntä. Integraation ja inkluusion mahdollistaminen työssäni ja koulutuksessa on kiinnostukseni kohteena toiminnallisessa taidepedagogiikassa. Erityisopetuksen tila ja tarve työpaikassani. Nimeä tärkeimpiä kehittämistarpeita oppilaitoksessasi. Lähestyn erityisopetuksen tilaa ja tarvetta useamman työnantajan sivutoi

Prosessi 3.

Summer School Jmk kesä 2013 Vauhtia, toivoa alkaviin opintoihin. innovaatiota, erityisyyttä vai kansainvälisyyttä...vai mitä ihmettä...Innovatatioita joiden takana ovat arvot.. Ainakin liikettä! Tajunnanvirtaa ja muistijälkiä kesästä Mitä tuo mystinen luovuus ja oppiminen ovat? Oppimista vuorovaikutuksessa, luottamuksessa ja läsnäolossa – sitäkö aikuisen oppiminen on? Olemmeko me sittenkin kaikki taiteilijoita, vai onko luovuus vain luonnollista kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, kun on tilaa ja aikaa löytää oma aito itsensä? Kohdata ja aidosti välittää. Vai olisko luovuus jokin neurologinen oikku joka tekee meistä erilaisia ja erityisiä. Ei, kyllä luovuus on mielestäni juurikin kaikkea tätä, mutta mistä perspektiivistä sitä haluan lähestyä. Ammatillisen erityisopettajan perspektiivistä, kuinka liikuttaa opettajaruumiita siten, että kehon viisaus alkaisi ilmaisemaan itseään, tai ainakin siten että ammatillinen erityisopettaja tunnistaisi tämän liikkeen ohjatessaa opiskelija

Minä taiteen tekijänä ja kehittäjänä osana kulttuuri-ilmastonmuutosta

  Raportti TEK21SY PPauliina Lappi 2021 KKuvat: Art Hub, Elävä historiikki Pikisaari 2021, kuva Merja Männikkö. Kuvakollaasi taidetta moninaisissa yhteisössä. Taiteen perusopetus, monitaideperformanssi, koulutuksest ja valmennukset 2011-2018. Minä taiteen tekijänä ja kehittäjänä osana muuttuvaa maailmaa ja kulttuuri-ilmastonmuutosta Tiivistelmä Tämä raportti on osa taiteen tekijän ja kehittäjä koulutusohjelman syventäviä ja soveltavia opintoja. Opinnot ovat laajuudeltaan 5 opintopistettä. Raporttini tarkoituksena on kuvata historiaani taiteilijana, taiteen tekijänä ja kehittäjänä taiteen laajemmassa kontekstissa lyhyesti. Raporttini pääpaino kohdistuu Kulttuuri- ja hyvinvointiyhdistys Esteetön ry:n kymmenvuotisjuhlavuoden 2021 toiminnan avaamiseen kuvaamalla yhdistyksen historiaa ja sen olemassaolon tarkoitusta. Raportissa syvennän omaa ymmärrystäni tulevaisuuden mahdollisuuksista taiteen tekijänä ja kehittäjänä uusissa toimintaympäristöissä. Raportti toimii myös taustapeilinä menneese