Siirry pääsisältöön

Muuntojoustavat oppimisympäristöt


AJATUKSIA PÖYTÄLAATIKON UUMENISTA 2007, PAREMPIA AIKOJA ODOTELLESSA.
UUDISTAVA VUOROVAIKUTUS - MUUNTOJOUSTAVAT OPPIMISYMPÄRISTÖT- KERROKSET - VÄLIT - RAKENTEIDEN KUNTOISUUS - HUOLTO - KUNNOSSAPITO



MOWEART (movement, wellness, art)

Johdanto
Vuodesta 2003 lähtien olen etsinyt uusia väyliä ja muotoja taiteilijana ja taidepedagogina sekä kouluttajana vaihteoehtoisille työllistymisen mahdollisuuksille muuttuvasta yhteiskunnassa. Muuntoa, joustavuutta sekä rohkeutta vaativa etsintä alkaa tulemaan tiensä päähän. Taiteilijan identiteetti hahmottuu, ammatti-identiteetti liikkuu, identiteettityö muuttuu autoetnografiseksi tutkimukseksi...

MoWeArt palvelutuotantokonsepti itsessään on muuntojoustava oppimisympäristö jossa formaali, nonformaali ja informaali oppiminen kutovat verkkojaan myös arjen, isnstituutioiden ja yhteiskunnan liikkeenä. Vuorovaikutteinen palvelutuotantomalli avautuu jaettavaksi vain aidossa, luottamuksellisessa sekä yhteistoiminnallisessa ympäristössä jossa oppiminen ymmärretään elämän mittaisena jatkuvana kokemuksellisen oppimisen prosessina (Kolb). Siinä mielestäni yksinkertaisesti palvellaan toinen toistaan uutta ymmärrystä ja hyvinvointia tuottaen muuttuvassa maailmassa, jossa tieto muuttuu nopeammin kuin sitä on mahdollista siirtää eteenpäin jaettavaksi. Episteemisesti joudutaan tiedon käsityksen, tiedon rakentamisen sekä mahdollisen uuden tiedon muodostamisen äärelle. Dialogisuuteen ja yhteistoiminnallisuuteen pohjautuva työtapa saattaa mahdollistaa tulevaisuudessa uudenlaiset työntekemisen tavan tai yrittäjyyden muodon. Pelkkä yksilön identiteetin tutkiminen ei riitä. Koko yhteisön identiteettiä on rakennettava sekä jatkuvasti tarkistettava taidetta uudesta perspektiivistä toiminnassa. Taiteen raamit moniammatillisessa tiimissä kulkevat koulutuksen, opetuksen, voimaantumisen, taidelähtöisen sekä ammattitaiteilijan kehyksissä. Tutkimus kytkeytyy luonnollisesti osaksi toimintaa.

MoWeArt konseptin ytimessä sykkii vahvasti elämänkaari, liike ja oppiminen uudistavan vuorovaikutuksen sekä 2030 aikuiskoulutuksen innovatiivisen ja luovan talouden näkökulmasta: taiteellisena, pedagogisena ja koulutuksellisena konseptina. Kun kokonaiset merkitysperspektiivit "oppimisen vallankumouksessa" yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan sekä globaalin liikkeen laajemmasta näkökulmasta asettuvat uudenlaisen mielen ja merkityksellisyyden tarkistelun kohteeksi ontologisena ihmetyksenä ja uudistuvan vuorovaikutuksen utopiana, voi taidetta pedagogiikkaa sekä hyvinvointia yhdistävä elämäntapa löytää toimintaverkostot. Myötätunnon merkitys nousee uudistavaksi voimakeinoksi dialogisuutta vaaliessa.

Taide itsessään luo merkityksellisen osan MoWeArt työstä. Sen tasa-arvoisista osallistumisen, toteuttamisen sekä kuulumisen mahdollisuuksista yhteiskunnallisen toimijan, kokijan ja tuottajan perspektiivistä. Taiteen identiteetti ja eksistessi luovat MoWeArt hengelle sydämen jossa aito koskettaminen, kohtaaminen ja myötätunto luovat liikettä ympärilleen.

MoWeArt työssä lähestytään oppimista yhteiskunnallisen muutoksen ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Palvelumallin ytimessä ovat seuraavat taidelähtöiset kokonaisuudet.
1. oppiminen ja ympäristöt ihmisyyden ytimessä
2. liike identiteettityön rakentajana
3. performanssi teorian ja muutosprosessin organisoijana
4. esittävät taide liikkeen ja vitaalisuuden lähteenä työ elämäntapana asenteesta käsin
5. kohtaamiset jättävät luovat jälkensä, joiden kautta muutos voi virrata

Konsultoiva ammatillinen erityisopettaja kehittämistehtävä Pauliina Lappi


Muuntojoustavat oppimisympäristöt myyntikonseptissa edellytetään että rakenteet, hissit ja tekniikka toimivat jotta koulutus voi olla laadukasta. 







MoWeArt muuntojoustavat oppimisympäristöt - pyrkimyksenä on strukturoitu ja hallittu liike luokkahuoneissa opettajan omien ruumiillisuuden ja tietoisuustaitojen tunnistamisen vaiheesta käsin. Uudistava asenne oppimiseen suljetussa ja avoimessa oppimisympäristössä sekä niiden välissä.

Parhaimmillaan se voi johtaa:

-> ilmiöpohjaiseen tutkimiseen laadun hallinntaan kokonaisvaltaisena työkaluna
-> uudistuvaan vuorovaikutukseen tavoitteellissa verkostoitumisessa
-> uudenlaisiin raja-aitoja ylittäviin teorian, tieteen ja eri ammattikuntien tiedon rakentamiseen sekä moniammatilliseen yhteistyöhön
-> työllistymisen uudenlaisiin malleihin osana aikuiskoulutusta
-> eheyttävän oppimisen muodot integraation ja inkluusion mahdollistajina dynaamisena prosessina muutoksen tukena
-> kriittisestä tutkimisesta tukea yhteiseen ymmärrykseen ja deprofessionalisoitumisen purkamiseen valtarakenteissa


Jotta kehittämistehtäväni muuntojoustavat oppimisympäristöt on ollut mahdollista avata  konsultoivan ammatillisen erityisopettajan "pedagogisena kielenä ymmärrettäväksi",  olen rakentanut kaiteita työlleni laadullisen tutkimuksen käsitteistä  "uudenlaisten lukutaitoja äärelle". Uudenlaiset lukutaitovaatimukset edellyttävät mielestäni myös syvempää ymmärrystä oppimisen monikanavaisesta, monimutkaisesta  ja kaoottisestakin prosesseista uutta tietoa ja ymmärrystä rakennettaessa ja sitä testattaessa, sekä uuteen tietoon sitouduttaessa. Onkin rakennettava jonkinlainen ruumiillinen huvipuisto kuvineen ja karttoineen, jotta moninaisia käsitettä olisi mahdollista avata kirjalliseen, muotoon ilman että uusi tieto jäisi pelkäksi elämykseksi ja hauskanpidoksi, ilman syvempää tavoitetta ja kriittistä reflektointia. Pelkkä improvisaatio ei riitä, avuksi tarvitaan kehon tekniikat ja ymmärrys psykotekniikoista tietoisuuden, läsnäolon ja dialogisuuden uutena mahdollisuutena kokonaisvaltaisessa "olemisen" maailmassa.

Askartelu, puuhastelu ja perinteisen erityisopetuksen ja vammaisten elinikäisen kuntouttamisen toimintatavat voidaan mielestäni kehittää tulevaisuudessa laadukkaiksi oppimisen ja osaamisen poluiksi uudistavan opetuksen pohjalta. Tienviittana ajatus siitä että kaikki oppivat.  Tällöin kokonaiset ihmiskäsitykset, oppimiskäsitykset sekä tiedonkäsitykset voivat muuttaa perspektiiviään. Ja näinhän jo tapahtuukin. Uudistunut lainsäädäntö mahdollistaa tasa-arvoisempaa tietä ja asennetta tulevaisuuden koulutukseen. Diagnoosi keskeisestä ajattelusta siirrytään voimavara suuntautuneeseen ohjaamisen tapaan jonka tueksi voidaan tuoda terapiaa ja hoidollista yhteistyötä moniammatillisella otteella. Kokonaisvaltainen lähestymistapa avaa yhteisöllisyydelle ja yhteistyölle mahdollisuuksia uudistavalla pedagogisella otteella.

Myyntikonseptini muuntojoustavat oppimisympäristöt pohjautuu vahvasti oman työni kriittiseen tutkimiseen vuodesta 2002 tai paremminkin elämänmittaisen oppimisen ja kokemukseni reflektointiin.  "Elämä yliopistona" työtavasta sitten kuin vahingossa syntyi menetelmä MOWEART. Jonkinlainen luonnollinen liike on seurannut työni valmistamista prosessimaisesti uutta tietoa ja aineistoa keräten viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Yhteisen ymmärryksen rakentaminen, tiedon jakaminen ja omassa työssä itsensä työllistäminen eivät kuitenkaan ole tapahtuneet nopeasti tai ainakaan niin, että leipä olisi tullut pöytään jokapäiväisesti, turvaten oman työn tekemistä helposti ja luonnollisesti. Jonkinlaisena vastatuuleen kulkijana on ollut matkustettava ja uskottava ihmeitä tuovaan "vendaan" (purjehdustermi) ja sen odottamiseen.

Yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksen paradigmamuutoksesta on seurannut luonnollisesti liikettä oppimisen, opettamisen sekä tutkimuksen kentällä. Tämä ei ole voinut olla kokonaisvaltaisesti liikuttamatta myös ammatillisen erityisopettajan "sielun, hengen ja ruumiin" rakenteita organisaatiokulttuurissa. Hidasta muutosta ja liikettä on havaittavissa. Hyvää vai huonoa, liikettä joka tapauksessa.

Laadunhallinnan kehittäminen edellyttää tuloksellisuuden ylläpitämistä sekä tehokkuutta ja vaikuttavuutta. Arvioinnin tulee tuottaa tietoa näistä kaikista tuloksellisuuden osa-alueista. Joskin jonkinlainen herkkyys yksilön, yhteisön kuin yhteiskunnan osalta pakottaa seuraamaan tarkasti ajan ilmiöitä ja kuulostelemaan oikeaikaisuuttaan ulostulolle.

Pääteemoiksi ovatkin muodostuneet:
- vuorovaikutus
- verkostoituminen
- yhteisen kielen rakentaminen
- uusi ymmärrys -> uudistuvat pedagogiset menetelmät
- yhteisen tiedon rakentaminen
- yhdessä tutkiminen
- työllistymisen uudet eettiset muodot

MoWeArt menetelmä ja teoria löytää vahvasti kaiteita työn kehittämiseen laadullisen tutkimuksen grounded theorystä,  jossa uusi teoria syntyy yksinkertaisesti oman aineiston pohjalta eikä päinvastoin teoriasta käsin. Vanhanaikaisesta suorittavasta oppimisesta siirryttäessä hengittävään ja kokonaisvaltaiseen tiedon käsitykseen->oppia kaiken ikää->tutkimuksesta liiketoimintasuunnitelmaksi

Alkaisiko elämä sittenkin taas suorittamaan minua, enkä minä elämää. Raha on aikaa :)







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tavoitteenani opintoihin hakeutuessani konsultoiva ammatillinen erityisopettaja

Prosessi 1. koulutukseen hakeminen, näin kirjoitin. Ammatillinen Erityisopettajakoulutus Yhteishaku 2013 Pauliina Ruhanen Freelancer tanssinopettaja, kouluttaja, tanssitaiteilija Sivutoiminen tuntiopettaja, kouluttaja Erityisopetuksen työtehtäväni tällä hetkellä: Toimin freelancer tanssinopettajana ja kouluttajana niin vammaisten kuin ei vammaisten taideopetuksessa sekä kolmannen sektorin yhdistystoiminnassa. Työtapanani kehollisessa ilmaisussa ja tanssinopetuksessa on ”tanssi kuuluu kaikille”, periaatteella. Tästä johdannaisena tunti rakenteeni koostuu sellaisesta ajattelusta ja toiminnasta jossa osallistuminen on kaikille mahdollista ja esteetöntä. Integraation ja inkluusion mahdollistaminen työssäni ja koulutuksessa on kiinnostukseni kohteena toiminnallisessa taidepedagogiikassa. Erityisopetuksen tila ja tarve työpaikassani. Nimeä tärkeimpiä kehittämistarpeita oppilaitoksessasi. Lähestyn erityisopetuksen tilaa ja tarvetta useamman työnantajan sivutoi

Prosessi 3.

Summer School Jmk kesä 2013 Vauhtia, toivoa alkaviin opintoihin. innovaatiota, erityisyyttä vai kansainvälisyyttä...vai mitä ihmettä...Innovatatioita joiden takana ovat arvot.. Ainakin liikettä! Tajunnanvirtaa ja muistijälkiä kesästä Mitä tuo mystinen luovuus ja oppiminen ovat? Oppimista vuorovaikutuksessa, luottamuksessa ja läsnäolossa – sitäkö aikuisen oppiminen on? Olemmeko me sittenkin kaikki taiteilijoita, vai onko luovuus vain luonnollista kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, kun on tilaa ja aikaa löytää oma aito itsensä? Kohdata ja aidosti välittää. Vai olisko luovuus jokin neurologinen oikku joka tekee meistä erilaisia ja erityisiä. Ei, kyllä luovuus on mielestäni juurikin kaikkea tätä, mutta mistä perspektiivistä sitä haluan lähestyä. Ammatillisen erityisopettajan perspektiivistä, kuinka liikuttaa opettajaruumiita siten, että kehon viisaus alkaisi ilmaisemaan itseään, tai ainakin siten että ammatillinen erityisopettaja tunnistaisi tämän liikkeen ohjatessaa opiskelija

Minä taiteen tekijänä ja kehittäjänä osana kulttuuri-ilmastonmuutosta

  Raportti TEK21SY PPauliina Lappi 2021 KKuvat: Art Hub, Elävä historiikki Pikisaari 2021, kuva Merja Männikkö. Kuvakollaasi taidetta moninaisissa yhteisössä. Taiteen perusopetus, monitaideperformanssi, koulutuksest ja valmennukset 2011-2018. Minä taiteen tekijänä ja kehittäjänä osana muuttuvaa maailmaa ja kulttuuri-ilmastonmuutosta Tiivistelmä Tämä raportti on osa taiteen tekijän ja kehittäjä koulutusohjelman syventäviä ja soveltavia opintoja. Opinnot ovat laajuudeltaan 5 opintopistettä. Raporttini tarkoituksena on kuvata historiaani taiteilijana, taiteen tekijänä ja kehittäjänä taiteen laajemmassa kontekstissa lyhyesti. Raporttini pääpaino kohdistuu Kulttuuri- ja hyvinvointiyhdistys Esteetön ry:n kymmenvuotisjuhlavuoden 2021 toiminnan avaamiseen kuvaamalla yhdistyksen historiaa ja sen olemassaolon tarkoitusta. Raportissa syvennän omaa ymmärrystäni tulevaisuuden mahdollisuuksista taiteen tekijänä ja kehittäjänä uusissa toimintaympäristöissä. Raportti toimii myös taustapeilinä menneese