MUUNTOJOUSTAVAT OPPIMISYMPÄRISTÖT / OPETTAJAN ARJEN KOREOGRAFIAT
Muuntojoustavat oppimisympäristöt pitävät sisällään:
- läsnäolon pedagogiikka, erilaiset avoimet tekniikat (Parviainen 2006)
- aito opettaja, opettajan ammatti-identiteetti, opettaja performanssi taiteilijana
- luonnollinen liike, improvisaatio (Aromaa), hyvinvoiva opettaja uudet työn haasteet
- merkitys perspespektiivit (Mezirow)
- opettajan hiljainen tieto (Polanyi)
- oppimiskäsitykset liikkeessä ja kärrynpyöriä tekemässä (integratiivinen pedagogiikka)
Kehon päiväkirja:
1. vaihe: opettaja tutustuu omaan kehollisuuteensa yksinkertaisten kehoa ja mieltä yhdistävien harjoitteiden avulla / reflektoiminen "uuden tiedon meditoiminen" - yksin
2. vaihe: tuo huomionsa muihin liikkujiin, ympärillä oleviin ihmisiin ja asioihin, herättää luovuuttaan kehosta käsin / reflektoiminen, oivallusten jakaminen - yhdessä "uuden tiedon meditoiminen"
3. vaihe: alkaa luomaan dialogia / vuoropuhelua ympäröivän kanssa - "yhteisen kielen ja käsitteiden luominen" method pauliina" (arkikielestä ja kokemuksista omaan käyttöteoriaan -> teoreettinen sensitiiisyys - uuden teorian luominen -> tutkimuksellinen yhteistyö ja hiljaisen tiedon = ruumiillisen tiedon avaaminen ja käsitteellistäminen monimuotoisin taidetta ja pedagogiikkaa yhdistäviin menetelmin
4. vaihe: yhdistää tietoisesti edelliset kolme vaihettaa ja kehittää tietoisuustaitojaan tilassa, ajassa, paikassa sekä oman itsensä havainnoinnissa liikkeessä ja maailma suhteessa
5. vaihe: uuteen ymmärrykseen sitoutuminen
Muuntojoustavat oppimisympäristöt pitävät sisällään:
- läsnäolon pedagogiikka, erilaiset avoimet tekniikat (Parviainen 2006)
- aito opettaja, opettajan ammatti-identiteetti, opettaja performanssi taiteilijana
- luonnollinen liike, improvisaatio (Aromaa), hyvinvoiva opettaja uudet työn haasteet
- merkitys perspespektiivit (Mezirow)
- opettajan hiljainen tieto (Polanyi)
- oppimiskäsitykset liikkeessä ja kärrynpyöriä tekemässä (integratiivinen pedagogiikka)
Kehon päiväkirja:
1. vaihe: opettaja tutustuu omaan kehollisuuteensa yksinkertaisten kehoa ja mieltä yhdistävien harjoitteiden avulla / reflektoiminen "uuden tiedon meditoiminen" - yksin
2. vaihe: tuo huomionsa muihin liikkujiin, ympärillä oleviin ihmisiin ja asioihin, herättää luovuuttaan kehosta käsin / reflektoiminen, oivallusten jakaminen - yhdessä "uuden tiedon meditoiminen"
3. vaihe: alkaa luomaan dialogia / vuoropuhelua ympäröivän kanssa - "yhteisen kielen ja käsitteiden luominen" method pauliina" (arkikielestä ja kokemuksista omaan käyttöteoriaan -> teoreettinen sensitiiisyys - uuden teorian luominen -> tutkimuksellinen yhteistyö ja hiljaisen tiedon = ruumiillisen tiedon avaaminen ja käsitteellistäminen monimuotoisin taidetta ja pedagogiikkaa yhdistäviin menetelmin
4. vaihe: yhdistää tietoisesti edelliset kolme vaihettaa ja kehittää tietoisuustaitojaan tilassa, ajassa, paikassa sekä oman itsensä havainnoinnissa liikkeessä ja maailma suhteessa
5. vaihe: uuteen ymmärrykseen sitoutuminen
KV tehtävä STRUKTULU 2014
Pauliina Lappi
KEHOLLISEN ILMAISUN LUKUTAITOJA JA RUUMIIN PUHEEN
KUULEMISTA – TULEVAISUUDEN AMMATILLISEN
ERITYISOPETTAJAN: LUOVAT PEDAGOGISET UUDISTUVAT RUUMIILLISEN TIEDON LUKUTAIDOT MENETELMÄNÄ
ERITYISOPETTAJAN: LUOVAT PEDAGOGISET UUDISTUVAT RUUMIILLISEN TIEDON LUKUTAIDOT MENETELMÄNÄ
Olen viimeisen vuoden aikana osallistunut erilaisiin
seminaareihin, verkostoihin, koulutuksiin sekä tehnyt yhteistyötä, jossa on
ollut mahdollista peilata ja pohtia oman taidepedagogisen konseptini MoWeArt
haasteita sekä mahdollisuuksia tulevaisuuden ammatillisen erityisopettajan
näkökulmasta. Niin omiksi haasteikseni kuin myös yhteiskunnallisiksi ja
kansainvälisiksi haasteiksi ovat muodostuneet sosiaalisen median uudenlaisten ”lukutaito vaatimusten” hyödyntäminen
verkostoissa, yhteistyössä sekä osaamisen jakamisessa. Myös pedagoginen osaaminen on näyttäytynyt
suurena haasteena sekä mahdollisuutena tulevaisuuden työssä, jossa yhä enemmän
annetaan arvoa sekä osataan tunnistaa informaalin,
arkielämässä hankittujen taitojen merkitystä. Omaa vuodenaikaista työtäni on
ollut mahdollista reflektoida Osaava-verme verkoston koulutusten, seminaarin
sekä kirjan pohjalta. Osallistuin Verme koulutukseen. Valitettavasti en saanut
rakennettua itselleni verme vertaismentorointi ryhmää, joten olen hyödyntänyt
asiantuntijoiden kirjoittamaa kirjaa reflektoidessani omaa työtäni. Omassa työssäni ammatillisen
erityisopettajan näkökulmasta on ollut haasteena saattaa formaali, informaali
sekä nonformaali oppiminen kohtaamaan. Hiljaista tietoa (Polanyi) on ollut
avattava niiltä osin kuin mahdollista käsitteellistämisen sekä ilmaisun
muotoon.
Voisin omalla kohdallani sanoa hankkineeni, kehittäneeni
sekä jakaneeni omaa osaamistani erilaisissa verkostoissa, jolloin itse voin
olla esimerkkinä siitä kuinka ammatillinen konsultoiva erityisopettaja kehittää
omia taitojaan osaamistaan sekä uudistuu ”luonnollisesti” elämänlaajuisen
oppimisen otteella. Tässä haasteena ainakin freelancer toimijana, jolloin oma
toimeentulo on rakennettava itse omaa työtään markkinoimalla. Kilpailu ja
nopeasti uudistuvat työskentelytavat haastavat kiristyvillä markkinoilla sekä
luovat selkeän ristiriidan uusille dialogisille työmuodoille. Näen
merkityksellisenä tulevaisuudessa kirkastaa käsitteitä elämän laajuinen
(horisontaali oppiminen) ja elinikäinen (vertikaali) oppiminen toisistaan,
(Osaaminen jakoon s. 20) Tämän kaltaisen osaamisen tunnustamisen ymmärtäminen
luo tulevaisuuden taitajia, tietäjiä sekä kehittäjiä ” luovalla otteella”
mielestäni, aikuiskoulutuksen uudistuvalle kentälle. Tällöin myös uudenlaiset ”voimauuttavat
symbioosit” olisivat mahdollisuuksia esimerkiksi taiteilijan ja tutkijan välisessä
yhteistyössä, jolloin uudenlaista yhteistä tietoa sekä ymmärrystä olisi
mahdollista tuottaa. Tällaista työtapaa olemme tutkija Johanna Aromaan kanssa
kehittäneet vuodesta 2010.
Vertaismentoroinnin haasteet ja mahdollisuudet ovat
näyttäytyneet minulle myös viimeisen vuoden aikana. Tosin ”kehollisuuden ja
ruumiin puheen” osuus on vielä jäänyt mahdollisuudeksi tulevaisuuden
opetustyötä kehitettäessä. Tunteiden merkitystä oppimisen hyvinvoinnin sekä
työssä jaksamisen kannalta osataan edelleenkin hyödyntää vasta vähän. Taide,
pedagogiikka sekä taitava ohjaus saattavat avata uusia mahdollisuuksia
tulevaisuudessa luovia ja innovatiivisia käytänteitä kehitettäessä. Valtakunnallisessa
vertaismentoroinnin ohjelmassa, niin kuin uudistuvassa opetussuunnitelmassa ruumillisen
tiedon merkitys on jäänyt ohueksi käsitteenä, josko laisinkaan tullut
näkyville.
Ammatillisen konsultoivan erityisopettajan näkökulmasta
olen löytänyt uudenlaista ymmärrystä muuntojoustavien oppimisympäristöjen
kehittämisen tarpeellisuudesta. Puhunkin opettajan koreografisesta kartasta, jossa tietoisesti ja strukturoidusti on
mahdollista luoda erilaisia oppimisen tiloja ja oppimisympäristöjä, joissa
oppimistapahtuma nähdään hyvin kokonaisvaltaisena. Tällöin oppiminen, tunteen,
liike ja oivaltaminen astuvat näyttämölle. Tämänkaltainen työskentely
mahdollistaa myös aikuisen oppijan oppimisen pulmien sekä itsetuntemuksen ja
omien kehittymishaasteiden näkyväksi tekemisen voimavarasuuntautuneella
työotteella, poisoppimisen mahdollisuutena.
Selkeimmin oman kokemuksen pohjalta ovat hahmottuneet
erityisopetuksen muutosta ja kehitystä haastavat tavoitteet. Näen
mahdollisuutena hyödyntää uudenlaisia luovia toiminta sekä taidepedagogisia
menetelmiä paremman ja tasa-arvoisemman oppimisen takaamiseksi
yhteiskunnallisesti.
Olen osallistunut viimeisen vuoden aikana
erilaisiin kehittämistehtäviin, seminaareihin ja tapahtumiin joissa olen
tutkinut ja havainnoinut inklusiivisuuden toteutumisen käytäntöjä, haasteita
sekä taidepedagogista toimintaa vuorovaikutuksessa ammatillisen konsultoivan
erityisopettajan näkökulmasta.
Osallistumiseni painopisteenä on ollut peilata
omaa MoWeArt työskentelyäni niin valtakunnallisen kuin kansainvälisen (taide)
pedagogisen ja aikuiskoulutuksen sekä työllistymismuotojen kehityksen
näkökulmasta osana ammatillisen erityisopetuksen muuttuvia ja kehittyviä
käytänteitä. Erityisenä kiinnostuksenani on ollut vuorovakutus, hyvinvointi ja
luovuus.
Olen esitellyt omaa työtäni ja pohtinut sen hyviä
käytänteitä ammatillisen erityisopettajan näkökulmasta sekä inklusiivisuuden
haasteiden ja mahdollisuuksien näkökulmasta. Seminaarit, työpajat sekä
erilaiset keskustelufoorumit ovat mahdollistaneet minulle oman työni tutkimisen
moniäänisessä sekä monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa peilaten ajan
haasteita ja mahdollisuuksia, joissa hyvinvointi, yhteisöllisyys ja
sosiaalisuus ovat uudenlaisessa roolissa.
Osallistuminen moninaisiin tapahtumiin on ollut
aineistokeruun ja reflektoinnin paikka, taidepedagogisen MoWeArt menetelmäni
edelleen kehittämiseksi. Koulutukselliset, yhteiskunnalliset sekä ”luovuuden,
hyvinvoinnin ja innovaation” paradigma muutokset viimeisen kymmenen vuoden
ajalta ovat näyttäytyneet kiinnostavina ja haastavina tutkimuksenkohteina
omalle kehittämistyölleni.
Alle olen koostanut ajatuksia ammatillisen
erityisopetuksen näkökulmasta omaa kehittämistehtävääni ajatellen sekä
pedagogisia mahdollisuuksia ammatillisen konsultoivan erityisopettajan
näkökulmasta tulevaisuuden työssäni. MoWeArt utopiaa, unelmaa vai todellista
paradigmamuutosta yhteiskunnan muuttuneista tarpeista opetuksessa.
Ilmiö taidepedagogiikka ja konsultoiva
ammatillinen erityisopettaja ja inkluusion haasteet ja mahdollisuudet
Omassa kansainvälistyvä
ammatillinen erityisopettaja tehtävässäni, olen ottanut tarkasteluun yksilön,
yhteisön ja ympäristön verkostoitumisen sekä yhteisen tiedon rakentamisen
haasteet ja mahdollisuudet. Taidepedagogiikassa olisi mahdollista ottaa nuo
samat asiat esille eri termein ja sulatta ne sitten kohtaamaan ammatillisen
erityisopetuksen käsitteitä jolloin yhteistä ymmärrystä olisi mahdollista
rakentaa sanojen ”monimuotoisen” olemuksen sekä merkitysperspektiivien
ymmärtämisen näkökulmasta. Oma konseptini MoWeArt vaatisi mahdollisesti
jonkinlaisia ”kehollisia sekä filosofisia lukutaitoja”, toteutuakseen helpommin
luettavaksi ja kirjalliseen muotoon avattavaksi ”työkirjaksi.
Ammatillisen
eritysiopetuksen muutoshaasteina ovat niin yksilön, yhteisön kuin yhteiskunnan
muuttuneet tarpeet:
-
koulutuksen
merkitys
-
toimintaympäristö
-
oppimiskulttuurin
muuttuminen
Olen lähtenyt tutkimaan
taiteen tutkimisen teoreettisesta näkökulmasta vastausta omalle KV tehtävälleni
jonka tutkimuskysymyksenä: ”mitä viimeaikainen yhteistyöni on erityisopetuksen
perspektiivistä katsottuna.
Viimeisen vuoden aikana
olen osallistunut erilaisiin verkostotapahtumiin, seminaareihin sekä
kehittämishankkeisiin ”taidepedagogisen” konsultoivan ammatillisen
erityisopettajan näkökulmasta käsin. Tapahtumat ovat avanneet minulle uutta ymmärrystä
inklusiivisuuden haasteista sekä mahdollisuuksista tulevaisuudessa.
Yhteiskunnalliset muutokset sekä uudenlaiset toimintaympäristöt haastavat
ammatillista konsultoivaa erityisopettajaa yhä moninaisempiin ammatillisiin
vaatimuksiin. Oman työn jatkuva tutkiminen sekä kriittinen peilaaminen
asettavat mielestäni autonomiselle aikuiskouluttajalle tulevaisuudessa uusia haasteita.
Vuorovaikutus sekä verkostot osaamisen jakamiselle näyttäytyvät välttämättöminä
oman työn eteenpäin viemisessä sekä kehittämisessä.
Taidon ja osaamisen
näkyväksi tekeminen ovat haasteena dialogisessa ja uutta toimintaa kehittävässä
työotteessa, jonka yhtenä tavoitteena parhaimmillaan olisi osaamisen jakaminen
sekä moniäänisyys. Aika ja kärsivällisyys ovatkin tässä kohdassa muutoksen
johtamisen avainsanoja ja voimavara mielestäni. Prosessimaista ohjaamista ja
työtapaa voitaisiin verrata synnytysprosessiin jossa jokainen kehitysvaihe on
merkityksellinen. Inkluusio ilmiönä on aikaa, tilaa ja paikkaa vaativa prosessi
jonka on mahdollista mielestäni näyttäytyä vain ajoittain. Inkluusio voisi
mielestäni olla vastaavanlainen ilmiö kuin vuorovaikutus ja dialogisuus joiden
ei ole mahdollista olla joka hetki läsnä opetuksessa. Erilaiset
oppimiskäsitykset voivat tuolloin löytää paremmin vuoropuhelua ja paikkansa
uudenlaisissa ”tiloissa” sekä tavoitteissa. Kaiken takana ovat mielestäni kuitenkin
arvot ja asenne! Lait ja asetukset ohjaavat menosuuntaa taidepedagogiselle
työlle. Tanssitaiteen näkökulmasta pedagogiset, kulttuuriset, yhteiskunnalliset
sekä poliittiset muutokset ovat olleet valtavat viimeisten vuosien aikana sekä
kansainvälinen yhteistyön nopea kehittyminen näyttäytyy kentällä. Uudenlaiset
sosiaalisen median moninaiset hyödyntämisen, verkostoitumisen sekä tiedon
siirron välittäminen haastavat, kuormittavat sekä mahdollistavat tulevaisuuden
aikusiskouluttajaa.
Työssäni freelancer
tanssitaiteilijana, kouluttajana sekä pedagogina suurimpana haasteena oman
osaamiseni kehittämiselle olen kokenut jonkinlaisen ”tausta yhteisön” puuttumisen.
Vuorovaikutuksen merkityksellisyys sekä verkostoitumisen haasteellisuus ovat
nousseet vahvasti esille oman työni kehittämisessä. Kiinnostukseni
uudenlaisille toimintakulttuureille ja kehittämishankkeille johdattivatkin
minut liittymään monikulttuuriseen taide osuuskunta SummArtiin keväällä 2014. SummArt on syntynyt Humanistisen
ammattikorkeakoulun TuPa hankkeen osana. Osuuskunta SummArt on perustettu luomaan
uudenlaista toimintakulttuuria ja yhteiskunnallisia rakenteita maahanmuuttaja
taiteilijoille paremman työllistymisen mahdollistamiseksi. Mielestäni monikulttuurisella
taideosuuskunnalla on valtavasti annettavaa Suomalaiselle yhteiskunnalle,
koulutus ja yhdistystoiminnalle sekä kansainväliselle yhteistyölle
tulevaisuudessa, kun sen mahdollisuudet ja resurssit osataan kanavoida oikeaan
suuntaan. Asenne ratkaisee! Ammatillisella konsultoivalla erityisopettajalla on
myös paikkansa tässä yhteisössä kehittämään erilaisia vuorovaikutteisia
toimintamalleja niin taiteen työllistymisen kuin hyvinvoinninkin tueksi
aikuisen elämän laajuisen oppimisen näkökulmasta. Osuuskuntaa perustettaessa
sekä hankkeen aikana koulutuksia järjestettäessä olisi ollut kiinnitettävä
enemmän huomiota monimuotoisiin koulutuksen järjestämisen keinoihin jolloin
osallistujia olisi saatu innostettua, osallistettua sekä motivoitua uuden
toimintakulttuurin luomisessa sekä siihen sitoutumisessa. Kuinka tämä olisi ollut
mahdollista toteuttaa, mielestäni onnistunut ammatillista konsultoivaa
erityisopettajaa hyödyntämällä jolloin oppimista olisi osattu hyödyntää yksilöllisistä
oppimistarpeistakäsin kunkin koulutukseen osallistujan kohdalla paremmin.
Monikulttuurisuus tuo aivan uudenlaisia haasteita inklusiivisten
oppimisympäristöjen luomisessa tulevaisuudessa jolloin ihmistuntemus,
vuorovaikutustaidot ja luovuus nousevat haasteiksi ja mahdollisuuksiksi. MoWeArt konseptin avulla olisi ollut mahdollista
tuottaa prosessioppimista sekä osaamista osuuskunnan toiminnassa sekä Humakin
opiskelijoille työssäoppimisen muodossa. Toivottavasti yhteistyötä jatketaan
sekä osaamista jaetaan tulevaisuuden yhteistyössä ja verkostoissa.
Näen tulevaisuuden mahdollisuutena
sekä kehittämisen paikkana konsultoivan erityisopettajan laaja-alaisen toiminta
kulttuurin jossa olisi mahdollista liikkua moninaisissa ympäristöissä ”strukturoituina
luovina taito tiimeinä” sekä asiantuntijoina, toinen toistaan täydentäen ja tukien.
Toisaalta tuottavuus, kilpailu sekä tuloksellisuus asettavat oman ristiriitansa
sekä luonnollisen särönsä hyvinvointia sekä osaamisen jakamista
peräänkuuluttavalle organisaatio kulttuurille sekä yhteiskunnalliselle
ilmiölle. Taide luovuus ja hyvinvointi ovatkin näyttäytyneet minulle
uudenlaisesta perspektiivistä kaikissa tapahtumissa, seminaareissa sekä
verkostoissa joihin olen viimeisen vuoden aikana osallistunut. Vuorovaikutus
kaikessa moninaisuudessaa sekä haasteissaan on noussut uudenlaiseen tarkasteluun
yhteiskunnallisesti kuten taide ja luovuuskin. Toisaalta yhteiskunnassa
vaaditaan melkoisia vuorovaikutus- ja verkostoitumistaitoja tulevaisuuden
osaajilta kun taasen yhtäältä hidastamisen ja hiljaisuuden aalto etsivät yhä
rauhallisempia ja strukturoidumpia oppimisympäristöjä turvaamaan yksilöllisiä
kohtaamisen mahdollisuuksia sekä aidon oppimisen ympäristöjä. Kuinka
vuorovaikutus ja ”vuorovaikuttamattomuus” voivat löytää rytminsä sekä paikkansa
tulevaisuudessa, on mielestäni kiinnostava haaste ammatillisen konsultoivan
erityisopettajan työssä. Viipyilyä, viivästelyä vai hyvinvoivaa pedagogista
osaamista.
Olisiko muuntojoustavissa
oppimisympäristöissä ja niiden strukturoidussa ja tiedostavassa hyödyntämisessä
avaimia tulevaisuuden opettajantyössä. Taiteen kentällä on tapahtunut
vastaavanlainen ilmiö kuin opetuskulttuurin muutoksessa. Käsite informaali
oppiminen on vienyt opiskelijoita uudenlaisiin oppimisympäristöihin tai
näyttänyt, että oppimista tapahtuu mahdollisesti kokoajan ja kaikkialla. Taiteen
kentällä taidetta on viety erilaisiin ympäristöihin viimeisien vuosien aikana
intohimoisesti. Yhteiskunnallisesti minua kuitenkin puhututtaa minkälaista
struktuuria, tavoitteita ja osaamista tällaisten käytänteiden ympärille on
rakennettu. Osallistavasta taiteesta ei haluta enää puhua vaan käytetään
mielummin uutta termiä taidetta erilaisissa ympäristöissä. Erilainen oppija tai
erityisen tuen tarve löytää rinnalleen moninaiset opetuksen menetelmät ja
monenlaiset oppijat, konstruktivisteisen ajattelun mukaan aikuiset ovat
onnellisia löytäessään monianaisia tapoja oppia. Ongelmalähtöisyydestä ollaan
siirtymässä voimavara suuntautuneempaan tasa-arvoisempaan sekä yksilöä
kunnioittavampaan suuntaan. Diagnosien maailma tulevaisuudessa toivottavasti
jää lääketieteen asiantuntijoille ja opetuksessa suunnataan käyttämään
pedagogisia työkaluja.
Muuntojoustavat oppimisympäristöt
ovatkin mielestäni tulevaisuuden konsultoivan ammatillisen erityisopettajan
kehittämisen sekä osaamisen mahdollisuus, jossa koen oman tanssitaiteilija
taustani sekä kehollisen asiantuntijuuteni löytävän ammatillisen
erityisosaamisen alueeni.
MoWeArt vuorovaikutteisella
konseptillani on mahdollista auttaa opettajia sekä kouluttajia löytämään
itsestään strukturoidusti luova ja liikkuva opettaja niin omassa kehossaan kuin
toimintaympäristössään. Minulla on ollut ilo, kansainvälistä ammatillisen
erityisopettajan tehtävääni pohtiessa, tehdä yhteistyötä Oulun yliopiston
tohtorikoulutettavan kulttuuriantropologin Johanna Aromaan kanssa. Johanna tutkii omassa työssään opettajan
ruumiillisuutta. Monet antoisat keskustelut, työpajat sekä seminaarit viime vuoden
aikana ovat vakuuttaneet minut vuorovaikutuksen välttämättömyydestä niin
tutkijan, taiteilijan, verkosto-osaajan, kehittäjän, mentorin kuin koulutettavankin
näkökulmasta. Yhteisen ymmärryksen löytäminen sekä oman ajattelun tuominen
uudenlaiseen merkitysperspektiiviin voi olla avartaa ja ravisuttavaakin oman
työn kehittymisen kannalta. Käytännön ja teorian yhteen ”törmäyttäminen” ovat
mielestäni aivan välttämätöntä oman työn kehittämiselle. Uskon vuorovaikutuksen
paradigma muutokseen niin historiallisena, kansainvälisenä, yhteiskunnallisena
kuin poliittisenakin ilmiönä ja
utopiana. Konsultoiva ammatillinen erityisopettaja voi hyötyä vuorovaikutteisesta,
voimavara suuntautuneesta MoWeArt konseptissa jossa ”wellness” päivitetään
muotoon ”we”. Olen oivaltanut kokemani avulla KV tehtävääni koostaessa, että
struktuuri mahtuu loistavasti osaksi luovaa pedagogiikka ja että ne todellakin
ovat symbioosissa toistensa kanssa, jotta hyvälle elämälle ja didaktisille
työkaluille on mahdollista löytää paikkansa! Taide sinällään toteutuakseen
tarvitsee luovuutensa sekä aikuinen särönsä, jotta pedagogista muutosta on
mahdollista tapahtua uudistavan aikuiskoulutuksen ollessa tavoitteena. On kertakaikkiaan törmättävä uuteen tietoon ja kyseenalaistettava vanhanaikaiset käsitykset oppimisesta!
Ei minusta sitten tullutkaan ammatillista erityisopettajaa, mutta se on kokonaan toinen aihe sitten !
Ei minusta sitten tullutkaan ammatillista erityisopettajaa, mutta se on kokonaan toinen aihe sitten !
Kommentit
Lähetä kommentti